mandag 17. mars 2014

Eltefritt flerkorn på surdeig



Jeg har sikkert nevnt det før. Firkornbrødet fra Åpeng bakeri har alltid vært min favoritt. Dette har jeg imidlertid ikke alltid tilgjengelig, og dermed har jeg brukt mye tid til å eksperimentere meg frem til varianter som ligner. Jeg har til og med boken deres, Brød, men har aldri lyktes å få til brødet akkurat slik de gjør det.

Dette er en litt grovere type i samme gaten. Å kalle det firkorn er nok feil, men flerkorn er det definitivt. Å blande inn ulike typer frø synes jeg gjør grovt brød mer spennende Surdeig har blitt en favoritt, men kan byttes ut med gjær. Da trenger man ikke starteren fra første dag. Jeg synes definitivt det funker best med økologisk mel, men får ikke deigen til å sitte veldig godt sammen da, og bruker derfor en form for å overkomme problemet og unngå at brødet blir for tørt som det kan bli dersom man bruker for mye mel. 


Ett brød
Dag 1
Ferdig surdeigstarter (oppskrift her)
1 dl lunkent vann
1 dl fint rugmel
Bland sammen og la det stå over natten

Dag 2
Blandingen fra dag 1
3 dl vann
1 ts salt
2 dl sammalt hvete, finmalt
2 dl sammalt rug, finmalt
2 dl hvetemel
1/2 dl linfrø
1/2 dl gresskarkjerner

Bland det hele sammen og la det heve under en hånd-duk. Du kan godt snu på deigen ved å brette "hjørnene" inn mot hverandre en gang i timen. Når deigen er dobbelt så stor (ca 3-4 timer) brettes den sammen til et lite brød eller legges i en brødform og hever i nok en time til den er myk og fin. Her må man nesten kjenne seg litt frem, men deigen skal være luftig og fin. 

Stek til slutt på 250 grader i ferdig oppvarmet ovn i ca 30 minutter. Om det er nødvendig kan temperaturen skrus ned underveis. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar