fredag 13. desember 2013

Nøttemakroner, nøttetopper, nøttegodt til jul






Hvor mange småkaker kan man egentlig bake til jul med ingrediensene sukker, nøtter og egg? Åpenbart en god del, og de er alle blant mine favoritter. Nøttemakronene er noe av det folk søker oftest etter på bloggen min før jul. Litt rart er det hvor forskjellig noe med disse tre ingrediensene kan blir og hvor forskjellige de blir fra gang til gang i utseende og konsistens. Jeg foretrekker at de er myke og litt seige inni, men det er ikke alltid like lett å få til. Første bud er imidlertid å unngå at de tørker ut. Noen liker de høye og rustikke, andre liker dem litt flatere og jevne. Min erfaring er at om man pisker eggehvittene veldig stive kan du lage dem høye, men dersom du pisker eggehvitene bare akkurat så stive at de former myke topper og har en blank overflate er det litt lettere å få dem seige, og de flyter utover og ligner mer på vanlige makroner. 

Til 16 nøttemakroner
250 gram malte hasselnøtter (ta av 16 til pynt)
2 ss fint sukker (om du får tak i det
2 dl melis
2 eggehviter

Pisk eggehvitene stive og tilsett en spiseskje sukker av gangen. Tilsett melisen litt etter litt inntil du har en 
Vend de malte hasselnøttene inn i blandingen og bruk to spiseskjeer til å forme 16 nøttemakroner. Stek på 180 grader i om lag 15 minutter. Følg med, forskjellige ovner er forksjellige. Jeg synes de er best når de er gylne under og på toppen, men før de er tørket ut inni. 

Disse er kjempefine å oppbevare i fryseren og kan tas ut rett før de skal spises ettersom de tiner veldig fort. 

2 kommentarer:

  1. Hei, Linn!

    Bra oppskrift, nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no eller @magneda på Twitter.

    Hilsen Magne i VG

    SvarSlett
  2. Sånne har jeg lagd i mange år, og de er en favoritt blant alle som er innom og smaker :) Nå skal det sies at jeg bruker hele egg og 1 ss mel i de... *ble-jaggu-sulten*

    SvarSlett