mandag 30. september 2013

Andebryst med stjerneanis og rotgrønnsaker




 Selv om kulden (heldigvis) lar vente på seg i Brussel, og det fortsatt er mulig å ta et glass vin på balkongen en solfylt ettermiddag, er definitivt høstfølelsen i ferd med å gjøre sitt inntok. For meg betyr det et større innslag av kjøtt på menyen. Andebryst passer fint i et en-kvinnes-husholdning, og eventuelle rester gjør seg som lunsj eller kveldsmat dagen etter. 

Til and synes jeg fortsatt det passer med noe søtt og noe syrlig - i tillegg til det salte. En enkel søtpotetpure gjør at man egentlig ikke trenger så mye annet. Gidder du er det likevel godt med litt rødvinsaus - og slik synes jeg anden blir best og får en ganske sprø svor (nei, ingen er perfekte, men vi er vel på vei?).

I porsjonsmengde synes jeg at to andebryst passer godt til 3 personer. Beregn ett på hver så har du en god lunsj i tillegg. Her holder jeg meg til en person

Dinner for one
1 andebryst
1 stjerneanis (frøene)
salt og peper

Gni svorsiden inn med salt, pepper og knuste anisfrø. Sichuanpepper kan erstatte stjerneanisen - eller du kan finne din egen krydderfavoritt. Rut svoren, men skjær ikke ned i kjøttet. For å gjøre det helt klart: Du kan fortsatt spise andebrystet om du skulle være så uheldig å skjære for dypt. Ha imidlertid en ambisjon om å unngå det.
Stek andebrystet på middels varme med svorsiden ned tilfettet som sitter under svoren har smeltet og svoren blir sprø. Dette tar kanskje en syv minutters tid. Begynn heller med litt for lav varme en litt for høy og øk eventuelt på etterhvert. Stek anden deretter noen minutter på den andre siden og ha den i aluminiumsfolie. Her kan man selvfølgelig gå litt mer alvorlig til verks med temperaturmål osv, men jeg synes det er greit å ta det på feelingen. Om du liker brystet litt bedre stekt kan du ha det på en 175 grader i noen minutter i tillegg. Jeg synes det holder å la kjøttet hvile i aluminiumsfolie.

Bakte, sprøstekte rødbeter
1 stor rødbet

Sett stekeovnen på 250 grader, skrell rødbetene og del i mindre biter. Bak dem på 250 grader til de er møre i en ildfast form. Ta dem ut av ovnen og ha noe av andefettet over. Formen er varm så rødbetene får en fin sprøstekt skorpe med dette trikset. 
Søtpotetmos
1 søtpotet
1/2 ts god grønnsakskraft 
2 ss helmelk

Skrell søtpoteten, del den i biter og kok til den er mør. Ha av vannet, knus potetene og tilsett helmelk og en god grønnsakskraft. Det enkle er ofte det beste. Har jeg rester av creme fraiche, fløte eller lignende har jeg det i i stedetfor melk, men jeg synes ikke det er nødvendig. 

Glasert løk
Noen skiver rødløk eller annen løk
Del rødløk i skiver og stek den i andefettet, salt lett.

Rødvinsaus
1 dl rødvin
1 ss bringebæreddik (kirsebær eller solbær passer også - til og med i syltetøysform)
1 sjalottløk
1/2 fedd hvitløk
timian
1/2 ts god kraft 
litt salt og pepper
Populært som det fremdeles er med appelsinsaus til and - jeg foretrekker en god rødvinsaus. Denne gangen brukte jeg grønnsakskraft, da jeg synes det blir for mye fett og for lite kraft av selve andebrystet. 
Blank sjalottløk og hvitløk sammen med timian og tilsett rødvin, bringebæreddik og kraft. Reduser til det halve (minst) og jevn med maisena hvis du ønsker en litt tykkere saus. Smak til med salt og pepper og sil sausen.

Hiv alt sammen på en varm askjett og server. På en hverdag går det selvfølgelig an å servere andebrystet kun med søtpotetmos og en sjysaus. Det bør ikke ta noe særlig mer enn en halvtimes tid. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar