onsdag 13. april 2011

Surdeigstarter - mastering the art of bread baking part I




Så kan heller ikke jeg unngå å skrive om surdeig. Jeg har hatt min karriere innen surdeigsbaking. Ikke smertefritt. Ikke perfekt. Ikke spesielt fransk.  Stort sett godt, men altså ikke Perfekt. Ikke steinhardt utenpå og luftig og mykt inni. Ikke fransk. En nokså mislykket karriere altså.

Men jeg elsker å bake. Enten det er gjærdeig eller surdeig. Å kna og eksperimentere. Jeg har bare ikke kommet noen vei med brød. Men jeg gir ikke opp!Jeg vil, jeg vil! Jeg får det bare ikke helt til. Enda.

Det begynte med Åpent Bakeris surdeig fra boken Brød. Men det ble litt for mye svinn og litt for lite resultater. Da invitasjonen til bakeboklansering med påfølgende bakekurs med den svenske brödbloggaren Martin Johansson (http://paindemartin.blogspot.com) dumpet ned i innboksen føltes det litt som om jeg var i ferd med å se lyset. Martin Johansson har som jeg tidligere har skrevet, nettopp gitt ut boken  ”Enklare Brød”.  Slikt er selvsagt inspirerende – og til tross for at jeg har en reklamefri blogg, syntes jeg både kurset hans og boken ser såpass lovende ut at jeg mer ser på det som misjon for andre som synes det er gøy å bake brød – og liker det enkelt og perfekt. Perfekt skal det altså bli.

Etter en flott lansering og kurs spaserte jeg den korte veien hjem fra Sagene og ned til Løkka med min egen splitter nye surdeigskultur og et deilig valnøttsbrød. Og ikke minst et signert eksemplar av boken. Da jeg kom hjem ble jeg vel noe overrasket over at jeg ikke hadde klart å få med meg denne surdeigsstarteren hjem og at jeg i tillegg hadde klart å ta med meg en annens no knead deig hjem. Vel vel...

Det var bare å forsøke igjen


Jeg forsøker meg på en enkel beskrivelse på surdeigskultur av rugmel. Dette skal være det letteste å få til, og etter å ha feilet med vanlig rugmel, tok jeg anbefalingen om å satse på økologisk rugmel - biodynamisk til og med. Når månen og nært sagt hele solsystemet er med kan det jo ikke gå galt...

Del I Surdeigstarter
Dag 1 kveld
Finn et rent syltetøyglass – det trenger ikke være stort, skyll det for å være helt sikker på at det ikke har noen såperester. Bland 2ss vann med 1 ss rugmel. Rør godt og sett på lokket uten å lukke det. La stå i to døgn på et lunt sted – for eksempel baderomsgulvet. Du kan godt vende glasset forsiktig morgen og kveld.

Dag 3 kveld
Nå har blandingen antakeligvis skilt seg. Rør forsiktig og tilsett 1 ss rugmel. Rør godt. Jeg hadde mikroskopiske bobler i vannlaget på toppen på dette tidspunktet.

Dag 4 morgen
Er du heldig har du fått noen bobler i røren nå. Tilsett 2 ss rugmel og 2 ss vann og rør godt. La det fortsatt stå på et lunt sted ut dagen. I løpet av dagen vil blandingen ha fått masse små bobler og hevet seg. Blandingen er da ferdig og kan brukes til å sette en surdeigsrøre som blir beskrevet i Del II i morgen eller du kan oppbevare den i kjøleskap til du velger å starte på Del II. I løpet av en uke trenger den å bli matet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar