søndag 10. april 2011

Linns no knead spelt bread


Ikke det at det er så hokus pokus å bytte ut hvete med spelt. Og det er heller ikke det at jeg har så veldig stor tro på at man blir så mye mer sunn og frisk av å spise spelt fremfor vanlig hvetemel. Med den lille mengden jeg konsumerer av brød i løpet av uken tror jeg et slikt utbytte i tilfelle blir marginalt. Det jeg er ute etter er smaken, og den har jeg blitt fortalt skal være så mye bedre enn vanlig hvetemel. Nettopp derfor synes jeg også det er greit å variere mellom fint og grovere brød. Foreløpig har jeg imidlertid ikke avansert og begitt meg ut på noen særlig grovbrød med no knead-metoden.

Ingenting er som å ha litt dårlig tid på morgenen og fortsatt rekke en god kopp kaffe, frokost litt avislesning før man smeller sammen en brøddeig slik at brødet blir ferdig til kveldsmaten.

3 g fersk gjær
3 dl kaldt vann
390 g mel
1,5 ts salt

Løs opp gjæren så godt du kan i det kalde vannet. Tilsett mel og salt og rør det hele kjapt sammen til det ikke er noen særlige klumper. La det heve på benken til du kommer hjem fra jobb 8-12 timer er fint. Ta så brøddeigen forsiktig ut av bollen på en godt melete benkeplate og form det ved å brette det litt til en form du liker. Ikke slå luften ut av brødet. Ikke kna. Ha det ev. i brødform. 

Slå ovnen på 260 grader og ha en liten ildfast form helt i bunnen av ovnen. La brødet hvile i 45 minutter, og stek det så på 260 grader i 15 minutter før du slår varmen ned og steker det videre på 220 grader i 15 minutter til. I det du hiver brødet i ovnen heller du litt vann i den ildfaste formen på bunnen av ovnen. Slik får du kjempesprø skorpe. Etter 15 minutter kan du godt åpne ovnsdøren for å lufte ut eventuelle damprester slik at det ikke ender med at brødet blir bløtt i stedet for sprøtt.

Kommentar
No knead på spelt vs no knead på ordinært hvetemel: Brødet ble definitivt annerledes i konsistensen. Jeg kunne kanskje brukt noe mer mel. Det ble nok også en viss smaksmessig forskjell, og jeg må nok medgi atJeg vet ikke om jeg fremdeles befinner meg i kategorien skeptisk til å betale fem ganger så mye for speltmel som for vanlig mel. Det som er helt sikkert er likevel at dette brødet er skikkelig godt for alle som er glad i franskinspirerte brød!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar