lørdag 2. oktober 2010

Lam på fårikålens dag

Det er torsdag, og det slo meg på vei hjem fra jobb i dag da fårikålpolitiet (!) kjørte forbi meg at det muligens er ulovlig å servere lammestek i dag. Det var imidlertid lite jeg kunne gjøre med den saken da jeg allerede pga noen omstendigheter ble nødvendig å få lammesteken levert ferdig stekt fra butikken. Gode kunder får bra service :)

Jeg er jo også selvsagt redd for at noen av gjestene skal få med seg at det faktisk ikke var hjemmelaget middag. Vel vel. en oppskrift jeg har brukt før på lam var utgangspunktet. Den finnes på Matprat.no.

Fløtesausen lager du helt enkelt ved å bruke sjyen du har fått fra lammet og koke det opp med en putt fløte, en spiseskje soyasaus og noen pepperkorn om du liker.

Potetene kan gjerne skrelles, kokes og strøs deretter med rosmarin.

Ratatouille har jeg laget før - raus mat, og den nydelige ripsgeleen fikk jeg av en venninne som var på besøk. Hun påstod at det var veldig lett å lage, noe jeg imidlertid stiller meg litt skeptisk til.

Den dårlige samvittigheten får oppveies av fårikålmiddag i oktober...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar