fredag 25. januar 2013

Gulrotsuppe med paprikaristede kikerter


 Ja, jeg er en av dem som elsker supper - og særlig på vinteren. Jeg er ikke fullt så glad i å gnage på gulrøttene i januar. Det er imidlertid noe jeg anbefaler når de norske gulrøttene er på sitt beste. Så la oss holde oss til suppen nå. Suppe blir enda bedre med litt krisp topping. Kikerter ristet i røkt paprikapulver gir både sting og krønsj til denne suppen. 

Suppe
1 l grønnsakskraft
1 kg gulrøtter
1 løk
2 ss olivenolje
2 fedd hvitløk
1 ts røkt paprikapulver (kan sløyfes)
1 ts korianderfrø
1 ts kumin 

Kutt gulrøtter og løk i mindre biter. Bruk en stor gryte og blank løk, hvitløk og gulrøtter i olivenoljen på middels varme. Tilsett krydder, og deretter grønnsakskraften. Kok til gulrøttene er gode og møre. Kjør gjennom med en stavmikser til suppen har en jevn konsistens.

Ristede kikerter
1 dl tørre kikerter (eller en boks ferdig kokte)
1 ts røkt paprikapulver (søt eller sterk type)
1 ss god olivenolje
litt salt

Vann ut kikertene dagen i forveien. Sett ovnen på 220 grader. Kok kikertene i 45 minutter, renn av og damp dem eventuelt tørre. Bland dem i en bolle sammen med olivenolje, paprikapulver og litt salt. Ha kikertene over på et stekebrett og rist dem i ovnen til de er gylne, om lag 10 minutter. Rør i blant.

Server gulrotsuppen med kikertene og litt yoghurt, hjemmelaget hummus og pitabrød.



3 kommentarer:

  1. Så masse deilig du lager Linn!
    Du er tøff for du spiser tydeligvis masse variert mat med både det ene og det andre i, jeg ekke så tøff jeg ;)
    Si meg, har du noen bra oppskrift på grove knekkebrød å dele?

    God uke til deg Linn, klem :)

    SvarSlett
  2. God uke til deg også, Ingvild!

    Jeg er dessverre ikke så god på knekkebrød (enda). Men sjekk ut matbloggsentralen. De har frokostutfordring denne uken, og tror det ligger mange oppskrifter på knekkebrød der. Det er jo en farsott som går nå:)

    Klem fra meg

    SvarSlett
  3. Hei igjen :)

    Takk for supert tips, der kan du se, det hjelper å spørre de som har peiling :)

    God klem

    SvarSlett