mandag 28. januar 2013

Guacamole - verdens sunneste fristelse?


Sent hjemme fra jobben frister det sjeldent å sette i gang med de store prosjektene på kjøkkenet. Jeg pleier å planlegge maten på vei hjem fra jobb. I siste liten som noen sier. Just in time som jeg ville kalle det. Men jeg vil si at denne maten er langt unna kveldsmatens Toyata - en avocadosandwich er så mye mer enn adekvat. Ikke bare er smaken nærmest for god til å være sann - guacamole inneholder en masse sunne næringsstoffer. Den har riktignok et relativt høyt fettinnhold, men dette er umettet, i tillegg er den rik på fiber, c-vitaminer, folat, betakaroten og vitamin a.  Blant annet. Dette må jo være bra for en hel masse ting (, tenker jeg og mumser i meg litt mer guacamole med bedre og bedre samvittighet).

1 stor avocado
1 tomat
1 fedd hvitløk
1 lime
1 knivsodd kajennepepper
1/4 ts (Himalaya)salt

---
Noen skiver landbrød
Litt smør eller olivenolje
Bacon
Salat
Tomat

Mos avocadoen og ha i saften av limen. Fjern kjernen i tomaten og hakk den fint. Finhakk hvitløken. Bland det hele sammen med kajennepepper og salt. Jeg er relativt sikker på at det går bra å bruke vanlig salt. Jeg har brukt Himalayasalt, og synes det funker ekstra bra. Jeg er så heldig som har en mor som handler morsomme matvarer til meg i utlandet. Om rosa Himalayasalt har jeg lest at det passer til gourmet-matlaging og "bodycare". Livet er for kort til å lage gourmetmat til kvelds - og jeg tviler på at jeg kommer til å skrubbe meg i dette lekre saltet i nærmeste fremtid - i guacamolen ender det 200 millioner årgamle saltet altså.

Og hva kan man bruke guacamolen til? Den kan selvsagt spises med skje. Heller det en bamsemums på meg i alle fall. Som dip til tortillas eller grønnsaker passer den også. Til kvelds synes jeg det er utmerket å ha en god porsjon guacamole til BLT-sandwichen min.

En BLT-variant lager du slik
Rist brød med litt olivenolje i ovnen til det blir gyllent. Om du liker det kan du gni en hvitløk over skivene før eller etter det stekes. Ha litt bacon, salat, tomat og ikke minst masse guacamole på skivene og server med litt koriander.

Og dersom du var i tvil - TBFen BLT står for bacon, lettuce and tomatoe. Tror ikke TBFen (trebokstavsforkortelsen) har blitt utbredt på norsk. Kanskje BST kan slå an?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar