fredag 30. juli 2010

Klassisk fransk ratatouille

Ratatouille tror jeg er noe av det beste jeg kan tenke meg. Etter å ha lest meg litt opp fant jeg ut at det er mye mer avansert enn slik jeg vanligvis har laget det. Hver enkelt grønnsak skal egentlig behandles hver for seg, stekes i sin egen gryte og til slutt blandes sammen til en ratatouille. Jeg har nok rot på kjøkkenet om jeg ikke skal sette i gang et slikt prosjekt så min metode er relativt mye enklere. De grunnleggende ingrediensene er likevel de samme.


1 løk
1 hvitløksfedd
1 aubergine
1 squash
1 rød eller gul paprika
5 flådde tomater eller en boks hakkede tomater
1 laubærblad
Litt friske eller tørkede urter som timian, persille og oregano
God olivenolje til å steke i
Salt
Pepper

Grønnsakene vaskes, renses og kuttes (kjedelig jobb) og blankes i oljen til de er møre. Det er en god ide å starte med de som trenger lengst koketid. Deretter tilsetter jeg krydderne

Litt inspirert av den franske oppskriften likevel, koker jeg tomatene for seg selv en stund sammen med laubærbladet før jeg tilsetter det i grønnsaksblandingen. Rasjonalet bak dette er vel å kvitte seg med noe av vannet i tomatene slik at ratatouillen ikke blir så bløt. Jeg blander til slutt tomatene og de øvrige grønnsakene.

Du kan gjøre det på den franske måten eller på min måte (kanskje til og med din egen) litt ettersom hvor god tid du har, hvor mange gryter og hvor stort kjøkken du har.

Det geniale med ratatouille bortsett fra den gode smaken er at det kan spises varmt eller kaldt, som egen rett eller som tilbehør til for eksempel lam eller pasta. Og det er ikke så veldig nøye akkurat med mengdeforholdet mellom grønnsakene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar