fredag 23. juli 2010

Hurra for mormor!


Mormor fyller 92 år i dag, og i den forbindelse synes jeg det bare skulle mangle at jeg ikke publiserte hennes bolleoppskrift. Min mormors oppskrift er selvsagt verdens beste. Sjefskritikeren er sikker på at Boller på 1-2-3 er like gode, men det skal vi gjennomføre en objektiv test på på et senere tidspunkt...

Jeg baker boller med rosiner, og synes egentlig alt annet er juks. Men grunnoppskriften kan brukes til alle slags bolleoppskrifter; solskinnsboller, skillingsboller, skolebrød og fyllt med deilig mandelfyll er de fantastiske.

Det er helt nødvendig å følge oppskriften til punkt og prikke når det gjelder metode inkludert den gjennomtestede stekemetoden (høy temperatur, kort tid).

Porsjonen er nok til om lag 65 (!) boller - det er ikke vits i å lage mindre porsjon. Det er bare å bytte ut Kitchen Aiden med noe som er større og sterkere.

2 kg hvetemel
3 ts kardemomme
400 g smør
13 dl helmelk
400 g sukker
150 g fersk gjær
2 pakker rosiner

1 egg til pensling

Blant hvetemel og kardemomme i en kjempestor kjøkkenmaskin. Smelt smøret og ha i melken, varm til om lag 37 grader. Smuldre gjæren i sukkeret og rør til den er oppløst. Hell melkeblandingen og gjærblandingen over i kjøkkenmaskinen og elt en stund. Tilsett rosinene til slutt og elt enda litt. La deigen heve til dobbelt størrelse (bruk fyrstikktrikset).


Trill ut til boller og hev igjen. Deigen er ganske klissete!


Stek til slutt bollene på 250 grader til de er gylne oppå og under (omtrent 5-7 minutter). Pensle bollene med egg mens de fremdeles er glovarme, og avkjøl deretter på rist.




6 kommentarer:

  1. Enig at rosiner må til! Jeg pleier å bake på gefülen, men godt å ha en god oppskrift i bakhånd, men hva mener du om bruk av tørrgjær?

    Thord (Mr. Okeke)

    SvarSlett
  2. Jeg baker også på gefülen - men ikke når det kommer til gjærbakst. Jeg er ikke begeistret for tørrgjær, og har aldri fått det samme resultatet av å bruke det. Bollene blir liksom mye mer fluffy med skikkelig gjær, men jeg skal ikke være helt kategorisk heller. Mange ville ikke drømt om å bruke like mye gjær som meg heller for den saks skyld...

    (Mystisk nok har jeg glemt mitt afrikanske navn...)

    SvarSlett
  3. Var ikke du Mrs. Okeke da.....hehe

    Trikset med tørrgjær er å la det starte jobben i litt varmt vann (ikke kokende, men varmere enn lunkent) og sukker før det blandes i det tørre. Da bobler det så fint så, og hevingen går susende!

    Thord

    SvarSlett
  4. Det var faktisk et superbra triks, og noe av det samme prinsippet om gjær/sukkerblandingen. Skal huske på neste gang jeg blir nødt til å bruke tørrgjær...

    Men jeg er ganske sta på at jeg i utgangspunktet bruker fersk gjær (litt sånn som vi gjør det i Sør-Afrika...).

    Mrs. Okeke

    SvarSlett
  5. Jeg skal definitivt teste oppskriften, men hvorfor pensler du med egg etter steking? Poenget med pensling med melk eller egg (trenger bare eggehvite) er for å få raskere bruning av deigen, den kjente Maillard-reaksjonen. Pensling etterpå, uten videre tilførsel av varme, høres noe odde ut, så enten er bollene varme nok til at reaksjonen oppstår, og de blir synlig brunere, eller så legger du et rent glanslag utenpå. Som selvsagt er helt ålbings, for det gjør bollene mye mer delikat. :-) men blir de brunere?

    SvarSlett
  6. En enkel grunn til pensling: bollene blir blanke og fine. Raskere bruning vet jeg ingenting om, og langt mindre Maillard-reaksjonen :) Bollene er jo fortsatt supervarme når de har stekt på såpass høy temperatur, så det er vel grunnen til at hvittene koagulerer?
    De trenger ikke å bli brunere for min del :) Interessant kommentar!!

    SvarSlett