lørdag 24. juli 2010

Potetsuppe litt sånn som Andreas Viestad

Faksimile fra Dagbladets Magasinet 24. juli 2010.


Det begynte med alle mulige slags gode intensjoner. Jeg kom over en utrolig fresh grønn suppe (som viste seg å være en hvit suppe med topping) i dagens utgave av Magasinet. Jeg bestemte meg derfor for å omsette ideen til praksis, og følge oppskriften slavisk. Jeg hadde nesten glemt at oppskrifter på slikt er noe jeg pleier å behandle som veiledende.

Hvor mange lager egentlig disse rettene fra oppskriftene man leser i avisene? Hvor mange står nå for eksempel med litt halvbekymret blikk krumbøyd over dagens utgave av Magasinet og vurderer om det er like greit å bytte ut 3 dl kremfløte med 3 dl matfløte? Den blir sikkert lik god for det? (Forresten så er svaret nei, den blir ikke like godt med matfløte, i tillegg blir den både kornete og rar - jeg lurer på hva man egentlig bruker matfløte til når man ikke kan bruke den i mat, Tine?). Og når vi først er inne på fløte. Når det står 3 dl i oppskriften. Betyr det da en putt dvs 3,33 dl? Jeg har alltid oppfattet det slik. Hva skal man med de siste 0,33 desiliterne fløte? 

Uansett - jeg har lenge vært fascinert av alle disse grønne suppene. Det er jo et eller annet estetisk og tiltrekkende med dem. Nesten spektakulært å dekke opp med. Jeg må likevel fraskrive Viestad fra alt ansvar for resultatet av dette - da jeg ikke på noen som helst måte har klart å følge hans anvisninger. Men uten hans inspirasjon ville det i alle fall ikke blitt noen suppe.


Linn forsøker seg på Viestads potetsuppe med rucolatopping
Hvorfor ser det alltid så lekkert ut i avisene og litt sånn småtrist når man lager det selv? Jeg har lagt godviljen til, og har tenkt å lage den like perfekt som på det halvglansede papiret Dagbladet trykker Magasinet i.  Samtidig er jeg litt usikker på om det er meg selv eller Viestads oppskrift jeg anmelder. Det kan vel være en stor fordel å lese den noe mer omfattende fremgangsmåten Viestad følger i Magasinet, men slik gjorde jeg det i alle fall...



Potetsuppe litt sånn som Viestad
2 ss smør
1 ss olivenolje
1 purreløk (kun det hvite)
3-4 vårløk
3-4 poteter
7 dl kyllingbuljong
1 putt fløte
1 finhakket løk

La purre og vårløk frese til det blir mykt, men ikke brent. Hell over buljong/kraft, og kok potetene møre i kraften. Ta av 1 dl av væsken til rucolatoppingen. Bruk en stavmikser eller blender og kjør blandingen til den har en jevn konsistens, men ikke lenger hvis du vil unngå at resultatet blir lim. Bland inn fløten og til slutt finhakket løk.




Grønn rucolatopping
1 beger ruccola
1 fedd hvitløk
3 ss parmesan
1 knivsodd chilipulver
1 ss tørket persille
3 ss valnøtter
1 dl av kraften til suppen
Salt
Pepper








Kjør det hele i en foodprocessor, blender eller med stavmikser til det får en passe jevn konsistens.




Retten kan toppes med noen biter av tomat, sprøstekt chorizo og hvitløkskrutonger særlig om den spises som eget måltid.

Viestad er tydeligvis glad i potetsuppe, for her er en til...





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar