mandag 26. juli 2010

Gazpacho - superenkel variant

Da jeg flyttet sist var jeg så heldig at pappa kjøpte en hel handlevogn med verktøy og kjøkkenredskaper til meg på Clas Ohlson.  Dette inkluderte en gazpachomaskin. Jeg var ganske heldig og fikk 100 prosent rabatt. Jeg er jo tross alt bare 28 år. På fagspråket har dette elektriske redskapet muligens et annet navn (food processor?!), men jeg bruker den vanligvis til to ting; gazpacho og krem til sjokoladekake (ikke samtidig).

Ikke alle liker kald suppe - jeg har hørt folk be om å få varmet opp denne suppen. Og ment det. I Spania får du servert den fra glass så du kan drikke den eller i en vanlig suppeskål. Verdens enkleste forrett kan med fordel lages dagen i forveien.

2 bokser gode tomater på boks
1 gul paprika
1 rød paprika
1 agurk (ta av litt av skallet)
1/2-1 rød løk
Litt chili
Litt persille
1-2 hvitløksfedd
2 ss sherryeddik (eller hvitvinseddik)
2 ss brødrasp
3 dl kylling- eller grønnsakskraft


Grovkutt grønnsakene og putt dem litt etter litt i foodprocessor til det hele får en passe tykk konsistens. Sett i kjøleskap, og server når suppen er blitt tilstrekkelig kald. Holder seg for øvrig noen dager i kjøleskap, og smaker også godt som tørstedrikk. Salut!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar