søndag 24. juli 2011

Suksessterte fra Den store kakeboka

Jeg trenger vel ikke en gang innrømme at jeg hadde en liten baktanke med innkjøpet av bursdagsgave til mamma. Sverre Sætres "Den store kakeboka" var vel en bok jeg hadde minst like lyst på selv. Og hvilken skikkelig mor trenger en bakebok egentlig? Det var i alle fall muligens noe overflødig til min mor. Jeg får kompensere ved å i det minste teste boken når jeg er på besøk hjemme. Denne gangen var også lillebror hjemme, og fikk velge oppskrift.


Nøttebunn
50 g sukker
150 g malte mandler
100 g melis
120 g eggehvite (3-4 hviter)


Bland mandler og melis godt. Stivpisk sukker og eggehvite og ha i mandel- og melisblandingen. Ha det i en middels stor rund kakeform og stek på 180 grader i 30 minutter.
Gul krem
1/2 dl H-melk
3/4 dl fløte
100 g sukker
1 egg
4 eggeplommer
1 ts maisenna
80 g smør


Varm opp alle ingrediensene unntatt smøret til kokepunktet og la det så vidt putre i 20 sekunder eller litt mer om det ikke har tyknet. Visp slik at det ikke blir klumper eller setter seg fast i bunn. Rør inn kaldt smør i terninger til du har en jevn krem. Pynt kaken med sjokolade, nøtter eller bær, og server når kaken har stått en stund i kjøleskap. Bedre blir det neppe.


Om oppskriften
En liten moderering jeg ble nødt til å gjøre. Jeg hadde ikke maisena og måtte nøye meg med potetmel. Egentlig er jeg litt usikker på om dette punktet egentlig spilte noen rolle. Kremen ble fortsatt ørlitegrann for flytende, men neste gang tar jeg kanskje sjansen på noen ørsmå sekunder lengre på kokepunktet. Etter enda litt mer ettertanke kom jeg på at jeg glemte det hele egget i smørkremen, så jeg skal i alle fall ikke skylde på Sverre Sætre for at smørkremen ikke fikk perfekt konsistens. Smaken var i alle fall upåklagelig. Og boken - den anbefales på det varmeste. Den perfekte kakesamlingen vil jeg påstå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar