mandag 28. mars 2011

Mascarpone v. 2.0


Det er kanskje litt tidlig med en oppfølger til min første mascarpone, men man må jo smi mens jernet er varmt. For å få det rette sammenligningsgrunnlaget var det også lettere å gjøre dette akkurat nå.


I håp om at jeg ikke var overmodig eller for den saks skyld hovmodig etter første forsøks vellykkede mascarpone forsøkte jeg igjen. Det må jo gå an å gjøre det enda enklere enn sist. I tillegg lurte jeg jo litt på om teorien min med å tilsette hvitvinseddik kunne fungere like bra eller bedre enn sitron. Jeg fortsatte med de samme størrelsene som sist.


5 dl kremfløte
1 ss hvitvinseddik


I stedet for å bruke vannbad varmet jeg opp fløten til den sydet. Det er litt med tricky å holde temperaturen konstant når man varmer opp direkte i kjelen fremfor å bruke vannbad, men det funker. Og det er ikke så innmari nøye om temperaturen går litt opp eller ned fra 90 grader - sånn som jeg har erfart det i alle fall. Når fløten syder has hvitvinseddiken i, og nå skal det fortsette å syde frem til fløten skiller seg litt. Det er ikke kjempelett å se det.


Som tidligere sagt ligner ikke prosessen på det som skjer når man lager ricotta, men er du riktig observant kan du se det. I tillegg blir fløten såpass tykk at den dekker baksiden av en tresleiv. Da er det på tide å trekke kjelen bort fra platen og avkjøle før det hele has i to kaffefiltre som settes i en sil over en bolle. Avkjøl 12-24 timer og nyt på nystekt brød sammen med litt pesto, i en kake eller lignende.


Som en avsluttende kommentar kan jeg nevne at jeg syntes mascarponen fikk litt mer osteaktig karakter når jeg brukte hvitvinseddik fremfor sitron - men så har jeg vel i grunn ikke maulet skikkelig mascarpone rett fra boksen noen gang heller...



2 kommentarer:

  1. Tror du det går ann å dampe den med hvitvineddik.... eller er det derfor du koker den?

    Kine

    SvarSlett
  2. Hei! Du kan bruke vannbad om det er det du mener. Hensikten er at fløten skal holde om lag 90 grader. Men dette er jeg ingen ekspert på. Både vannbad og direkte oppvarming har funket for meg!

    SvarSlett