søndag 1. august 2010

Carnegie Deli´s Cheesecake


Grillsjefen (faren til sjefskritikeren) har bestilt ostekake. Piece of cake - før spekken kom. En amerikansk ostekake. Dette innebærer steking.

For det første: Jeg har aldri smakt amerikansk ostekake, så jeg har ikke peiling på hvordan den skal være. For det andre. Når jeg steker kaker får de alltid et søkk i midten. Jeg klarer ikke å steke en kake perfekt.

En utvidelse av horisonten kan vel ikke skade. Siden testkaker er for feiginger, satt jeg umiddelbart i gang med den teoretiske delen av prosjektet, hvorav fase en innebar nitidig research. Fase 2 var i utgangspunktet planlagt som en studietur til USA, men sjefskritikeren mente at dette kanskje var noe overdrevet.

Etter intense studier, og med utgangspunkt i at New York må være ostekakens vugge, falt valget ned på det som skal være den mest legendariske ostekaken i New York - Carnegie Deli´s Cheesecake.

Den originale oppskriften finner du her, og min noenlunde like oppskrift under. Det er ikke så vanskelig, men vær oppmerksom på at det tar ganske lang tid. Helst bør kaken også lages dagen før den serveres.

***
Carnegie Deli´s Cheesecake

Bunn
2,5 dl hvetemel
50 g sukker
1 ts finhakket sitronskall
1 ts vaniljesukker
1 eggeplomme
115 g smør

Pass på at ingrediensene er romtempererte, og bland det hele sammen til en fast deig (som en mørdeig).
Avkjøl i minst en time før du smører en 23 cm springform, og kjevler ut deigen slik at den både dekker bunn og sider. Skal jeg være helt ærlig fikk jeg ikke det helt til. Muligens fordi deigen ikke var kald nok. Stek så bunnen til den får en fin og lysebrun farge - om lag 15 minutter på 180 grader.

Ostetopping
600 g kremost (for eksempel Philadelphia)
175 g sukker
1,5 ss mel
1,5 ts sitron (gjerne litt mer)
2 ts vaniljesukker
4 egg
2 ss fløte



Visp kremosten myk med en mikser og tilsett så sukkeret litt etter litt. Tilsett til slutt de øvrige ingrediensene, og visp til du har en klumpfri røre.

Første steking
Hell røren over i springformen med kakebunnen og stek på 250 grader i midten av ovnen til osterøren får en gyllen farge. Kaken bør også ha begynt å heve seg litt. Følg med fra om lag 15 minutter. Når kaken er gyllen tas den forsiktig ut for å hvile på benken i 30 minutter.


Andre steking
Etter at kaken har avkjølt seg på benken skal kaken sette seg skikkelig, og bør stekes på 180 grader i om lag 25-40 minutter. Det holdt med 25 minutter for meg, og for at den ikke skulle bli brent oppå la jeg et bakepapir over under den siste delen av stekingen. Steker du kaken for lenge vil den sprekke opp, og steker du den for kort vi den synke sammen. Det gjør imidlertid ingenting om den er litt slapp i midten når du tar den ut, det vil sannsynligvis sette seg når kaken hviler.


Vent minst to timer med å ta kaken ut av springformen, og avkjøl den så over natten. Endelig er ostekaken klar til servering, men best smaker den romtemperert...

I følge Carnegie Deli´s hjemmeside tar det vanligvis et par forsøk å få den helt perfekt...

Så gjenstår det bare å se om grillsjefen er fornøyd...







1 kommentar:

  1. Mmmm, den så god ut..., som alt annet her, Linn! :) Du er fliiink! Fin blogg!

    SvarSlett