torsdag 24. mars 2011

Tiramisu steg 3 - montering

Underverket slik det er avbildet i Sølvskjeen

Endelig har dagen for montering kommet. Det er kanskje litt sent å innrømme det nå, men jeg er ingen stor fan av Tiramisu... Heldigvis kjenner jeg mange som er det, og med Sølvskjeen i hus er jeg sikker på at dette må ende bra. Kanskje jeg finner kjærligheten?! Til Tiramisuen altså...


Sølvskjeen sier at dette er nok til 6 personer. Den generøse porsjonen må da passe til mange fler?


2 eggehviter
4 eggeplommer
1 ts vaniljeessens
150 g melis
400 g mascarpone (Tiramisu steg 1)
200 g savoiardi (Tiramisu steg 2)
1 3/4 dl espresso
200 g mørk sjokolade (jeg raspet opp 200 g, men klarte ikke å bruke noe særlig mer enn halvparten)
kakaopulver til å sikte over kaken før servering


Stivpisk eggehvitene og pisk eggeplommer, vaniljeessens og melis lysegult i en annen bolle. Vend inn marscarpone i eggeplommene og vend deretter inn eggehvitene. Dekk bunnen av en glassform (for syns skyld) med savoiardi og pensle dem med espresso. Legg et lag mascarponekrem over og dryss med revet mørk sjokolade. Gjenta disse lagene og avslutt med mascarponekrem. Sikt over kakao og avkjøl kaken i kjøleskapet i minst 3 timer.


Tips: Om du ikke gidder å lage savoiardi kan du godt kjøpe dem ferdig eller bruke et oppdelt sukkerbrød. Mascarpone har de vel i de fleste butikker nå også.
Ikke så langt unna malen...

Og helt avslutningsvis... Jeg som ikke trodde jeg var noe særlig glad i Tiramisu fikk faktisk en skikkelig vekker. Den litt tørre varianten man får mange steder i Norge er virkelig langt unna denne som er basert på en klassisk italiensk oppskrift. Faktisk tror jeg jeg må si at det er en av de kakene jeg har laget som jeg har vært mest fornøyd med. 

5 kommentarer:

  1. Jeg elsker tiramisu, men den bør være hjemmelaget og etter sølvskjeen:) Synes det er fantastisk at du har laget hovedingrediensene selv, gleder meg til å teste dette!

    Dersom man vil prøve noe nytt, kan det være godt å blande inn litt kaffelikør i espressoen før man dypper kjeksa i. Faller i smak hos de voksne:)

    Hilsen Jeanette, som synes du har en superfin blogg, er innom hver dag.

    SvarSlett
  2. Den ser flott ut! Du skal ha kudos for at du lager alt selv.

    Jeg har et lite spørsmål ang espresso. Jeg har ikke espressomaskin, kun en vanlig Moccamaster. Kan man lage espresso på annen måte enn med maskin? Eller må jeg rett og slett kjøpe med meg en espresso i pappkrus fra Kaffebrenneriet neste gang jeg er ute for å lage denne kaka?

    SvarSlett
  3. Jeg vurderte kaffelikør, men det hadde jeg ikke og siden det ikke var i oppslækriften helle ble det derfor droppet denne gang:) men neste gang! Absolutt! Takk for hyggelig melding begge to.

    Ingrid- du kan sikkert bare brygge litt sterk kaffe! Det funker et og:)

    SvarSlett
  4. Hei
    Dersom det skal brukes alkohol er det vel Amaretto di Saronno som gjelder,iallefall om du spør en italiener!
    BB

    SvarSlett
  5. Det skal jeg absolutt notere meg, BB :)

    SvarSlett