søndag 24. oktober 2010

Blomkålsuppe med indisk vri

Det er høst og suppetid. Jeg fikk lyst til å spise en blomkål. Skal jeg være helt ærlig skulle jeg få en venninne på besøk som er ernæringsfysiolog. Kan du kalle det noe med grønnsaker høres det i det minste litt sunt ut - så blomkålsuppe ble det.

Min gode venninne fikk selvsagt et godt førsteinntrykk da hun åpnet kjøleskapet mitt. Der stod det ikke spesielt mye. Jeg skylder på at jeg snart er på reise igjen. Ingen grunn til å fylle kjøleskapet med varer som går ut på dato. Uansett - det hun fant i kjøleskapet mitt var fire putter kremfløte og ni øl. La det være sagt at ølen stod igjen fra noen som har vært på besøk, og det var faktisk en grunn til at det var så mye fløte der. Men nok om det - innerst i en liten skuff i kjøleskapet tittet en liten blomkål opp. Blomkål + fløte = kjempegod suppe, tenkte jeg i mitt stille sinn. Og så høres det som sagt litt sunt ut.

1 blomkål
7 dl kraft
1-2 ss currypaste
1 fedd hvitløk
1 ts paprikapulver
1 ts ingefærpulver
1/2 dl fløte
salt og pepper

Det er bare å koke blomkålen i den kraften du har - jeg brukte kalvekraft da det var det jeg hadde tilgjengelig. La det koke til det er mørt og tilsett de øvrige ingrediensene. Smak til med salt og pepper, og server med godt brød. Helt ålreit, uttalte ernæringsfysiologen og forsynte seg en gang til...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar