mandag 24. februar 2014

Surdeigsbrød - veien til suksess... (kan være tornefull)



Surdeigsbrød er en liten utfordring. Hvorfor ikke starte å tenke på helgens brød allerede nå? 

Gang på gang sier at jeg har gitt opp, men så må jeg likevel forsøke igjen fordi det ikke er noe som ligner når du først får det til. Jeg elsker bloggen Pain de Martin, og henter ofte inspirasjon derfra. Faktisk var Martin den jeg lærte å lage brød av, for en tre-fire år siden da han lanserte boken sin "Enklare brød" i Norge. 

Dette brødet har jeg laget med en surdeigsstarter som det tar ca fire dager å lage, men er du flink til å pleie den påstår de at den kan holde seg resten av livet. Er ikke det tilfellet er i alle fall denne metoden såpass enkel og sløser lite slik at man lett kan sette en ny en om man ikke får det til. Eller for eksempel reiser på ferie uten å sette surdeigen bort på "kennel". Man må leve litt med surdeigen. Venne seg til når den er klar. Være tålmodig. Uten disse forutsetningene tilstede må man klare seg med gjær. Lite er imidlertid så tilfredsstillende som å få til et skikkelig surdeigsbrød. Siden du må leve litt etter surdeigens noen ganger relativt egoistiske behov er det selvsagt ikke alltid brødet er ferdig akkurat når du har tenkt til å spise frokost eller kvelds. Min erfaring er også at surdeigen kan oppføre seg litt forskjellig fra gang til gang, så man må liksom venne seg litt til dette med hvor lenge deigen skal heve i de forskjellige fasene.

Jeg bruker alltid økologisk mel, særlig til surdeigsstarteren og fase 1. De som har greie på det mener at økologisk mel er enklere å ha med å gjøre. Til selve utbakingen synes jeg det noen ganger er enklere med vanlig mel. 

Fase 1
2 ss surdeigsstarter
50 g hvetemel
50 g fint rugmel
1 dl lunkent vann

Bland ingrediensene la stå i ca 8 timer eller til du ser blandingen blåser seg opp og er full av bobler. 

Fase 2
600 g vann
900 gram
10-15 g salt

Bland ingrediensene fra fase 2 sammen med fordeigen fra fase 1 som nå skal ha svellet og være boblete. Sett bollen i køleskapet noen timer. Deigen blir omtrent dobbelt så stor som den var i utgangspunktet. Ta deigen ut av kjøleskapet, del den i to og form forsiktig to små brød som hever på benken i enda et par timer i romtemperatur. Stek på 250 grader i 10-15 minutter og sett temperaturen ned til 220 grader og stek videre i 20 minutter. Ha litt aluminiumsfolie over brødet dersom det blir for mørkt. 

Et av verdens beste brød er klar for servering. 

Brødet kan selvsagt lages grovere, men min erfaring er at med mer enn halvparten grovt mel blir brødet litt for kompakt. 

Jeg anbefaler absolutt boken "Enklare brød" av Martin Johanson, som på en pedagogisk måte forklarer hvordan du lager eltefrie brød og surdeigsbrød på en enkel måte. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar