mandag 14. april 2014

Helsprø sjokoladeostekake på peanøttbunn med karamellsaus




Palmesøndag var det tid for påskeselskap i Brussel. Med 15 gjester hvorav et bursdagsbarn innså jeg raskt at desserten måtte bli en kake. Bursdagsbarnet mente at både sjokoladekake og ostekake var noe som pleide å falle i smak. Jeg tror ikke han hadde sett for seg kombinasjonen jeg for ikke lenge siden la merke til på godt.no  - en sjokoladeostekake med peanøttbunn. Jeg foretrekker ustekte ostekaker, det er litt enklere. 

For å få en fin konsistens synes jeg det er greit å bruke en stor kjøkkenmaskin og gjerne honning eller sirup i stedetfor sukker. Det er ofte greit å forsøke seg litt frem på mengden som vil avhenge litt av hva du liker og en del av sjokoladetypen du bruker. Denne kaken passer også som dessert enten du lager den i porsjonsformer eller serverer den hel. 

Har du ikke 15 gjester i slengen kan du godt halvere ostemassen. Dette er relativt kraftige saker. Nærmere brensel for maratonløpere tror jeg ikke du kommer. 


Peanøttbunn
150 g salte peanøtter
200 havrekjeks
50 g smør

Kjør peanøtter og havrekjeks til smuler i en hurtigmikser. Smelt smøret og tilsett penøttene. Ha det i en medium ringform (min er 23 cm) og trykk det flatt. Avkjøl i kjøleskap 

Karamell
100 g sukker
2 dl fløte
50 g smør
1 klype salt (om du bruker usaltet smør)

Smelt sukker i en tykkbunnet kjele, la det få litt farge og ha fløten over. Kok til du har en gyllen farge. Ta av platen. La smøret smelte i karamellen og rør forsiktig. Avkjøl ytterligere før du heller karamellen over kakebunnen. 

Kremost
500 g kokesjokolade
700 g kremost (type Philadelphia)
7 plater gelatin
1,8 dl varm kaffe
2 dl honning/agavesirup/sukker
3 dl kremfløte

Smelt sjokoladen i et vannbad. Visp fløte til krem. Ha gelatin i kaldt vann i fem minutter før du forsiktig fjerner vannet. Løs opp i den varme kaffen. Kjør kremosten myk sammen med honningen. Tilsett så kokesjokoladen og kremen mens kjøkkenmikseren går på sakte til middels hastighet og tilsett gelatinblandingen og kremosten. Ha osteblandingen over den kalde kakebunnen og avkjøl minst tre timer i kjøleskap. 

Med pynt som bær, peanøtter og popkorn er den kjempefin til en hvilken som helst festlig anledning. Stort sprøere blir det ikke. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar