torsdag 14. februar 2013

Créme Brûlée - kremen av desserter



Det er på tide å planlegge helgedesserten. Egentlig er det alltid på tide å planlegge helgedesserten, synes jeg. Eller kanskje valentinsdagen?

Relativt svak som jeg er for franske desserter er en helt klassisk creme brulee noe av det aller aller beste jeg kan få. Det deler nok dessertførsteplassen med sjokolademousse. Jeg har imidlertid ikke hatt hell med meg når jeg har forsøkt meg på Créme Brûlée tidligere. Sørgmodig har jeg innsett at dette er noe jeg bare kan få spise på restaurant, og når sant skal sies er jo kanskje det også det sunneste. På en hyttur for kort tid tilbake kom derimot en venninne med den gode ideen at vi måtte ha en enkel, men god dessert etter skituren. Hun foreslo derfor nettopp Créme Brûlée. Hun hadde tydeligvis knekket koden, for med denne metoden er det faktisk like enkelt som det er godt. Og du må ikke ha skibrenner. 

Og det er ikke mange ingrediensene du trenger for å lage en av verdens beste desserter. Jeg bruker halvparten fløte og halvparten helmelk, men du skal ikke se bort fra at den hever seg enda et hakk ved å utelukkende bruke fløte.

Nok til 4-6 porsjoner
2 dl kremfløte
2 dl helmelk
1 vaniljestang
1 dl sukker
4 eggeplommer
litt sukker til å strø over

Varm sukker, kremfløte og helmelk opp til kokepunktet. Del en vaniljestang i to og skrap ut frøene. Ha frøene i fløteblandingen og la det trekke ti minutter på litt varme. Avkjøl blandingen noe.

Sett ovnen på 150 grader med en langpanne med vann (til vannbad).

Pisk eggeplommer. Ha melkeblandingen over i et litermål med god helletut og hell blandingen i en tynn stråle over eggeplommene mens du visper. Ha blandingen over i ovnfaste former og stek i vannbad (det hørtes ikke så bra ut, men jeg regner med at du skjønner hva jeg mener) i ca 40 minutter - til blandingen er passe fast. Avkjøl et par timer (minst).

Før servering setter du grillelementet på 250 grader. Ha et tynt lag med sukker over dessertformene. Luft ovnen slik at den varme luften slipper ut før du setter i formene. Det er bare toppen av desserten som trenger varme. Stek til sukkeret smelter. Dette tar bare kort kort tid - så følg med.

Så godt at det burde være forbudt... 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar