mandag 18. februar 2013

No knead byggbrød - nostalgi!


Jeg elsker brød. Og kommer fortsatt ikke over at det finnes folk som er så veldig mot brød. Det er sikkert mye man kan være mot, men brød er definitivt ikke blant det jeg velger meg. Og hjemmebakt er best. Byggbrød er det perfekte underlag for en liten skive brunost. Og dette brødet minner meg om den nostalgiske reklamefilmen som gikk for en del år tilbake for brunost. Men enkelt må det være for at jeg skal bake brødet mitt selv.

200 g byggmel
200 g siktet hvete
2 g fersk gjær
1 ts salt
3 dl vann

ev litt mel til utbaking

Bland ut gjæren i vannet. Tilsett mel og salt og rør raskt sammen. La deigen stå over natten under plast eller kjøkkenhåndkle. Minst åtte timer. Ha deigen over på et bakepapir, og form den til et rundt brød ved å brette endene på deigen forsiktig over hverandre til du har en ganske rund klump. La det heve under et kjøkkenhåndkle til du ser at det har blitt luftig og fint. En times tid pleier å være bra. Les avisen i mellomtiden. Kok en kopp te. Slapp av - det er lørdag. Det er i alle fall lørdag når jeg baker brød.

Sett ovnen på 250 grader med en bakeplate nederst og en i midten slik at også bakeplatene er varme. Ha brødet over på bakeplaten i midten når ovnen er varm. Ha en halv dl vann på den nederste bakeplaten slik at brødet blir steamet i begynnelsen. Stek i ti minutter på den høye temperaturen. Luft deretter ut det som måtte være igjen av damp, og skru temperaturen ned til 220 grader. Stek brødet 20-30 minutter videre til du synes det er passe stekt. Skikkelig sprø skorpe trenger ekstra tid, og du kan legge litt aluminiumsfolie over på slutten hvis du synes brødet blir for mørkt.

Server. Med brunost.

Fordi du fortjener det. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar