tirsdag 5. februar 2013

Guinnesskake melkefri variant - og et alternativ


Jeg ble inspirert til å lage Guinneskake etter at Martine (hun med sitronkaken) en lørdag for ganske lenge siden kom innom for å redde meg fra kjærlighetssorgen. Alle jenter vet at det eneste som hjelper mot kjærlighetssorg er litt skikkelig sjokoladekake. Av den voksne sorten. Oppskriften var hemmelig, men jeg lot meg inspirere av blant annet Matmisjonens sjokoladekake med Guinness. Den gir en kjempestor porsjon (i alle fall for meg, bunnen er melkefri og i tillegg holder den seg utrolig godt, og blir forhåpentligvis en ny hit i min melkeintolerante vennekrets. Av porsjonen får jeg i tillegg til en vanlig 24 centimeters kake  og 12 muffins. Sukker- og sirupstyper pleier jeg å variere litt avhengig av hva jeg har i skapet.

Kakebunn
Nesten en boks Guinness (4 dl  i kaken, resten skal i kremen)
1 dl mørk sirup
1 dl lys sirup
100 g kakao
4 egg
500 g vanlig sukker (intet mindre)
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
600 g hvetemel
100 g lys brunt mucovadosukker (enda mer ja...)
100 g mørk brunt muscovadosukker (det er lenge til bikinisesongen...)
1 ts salt
1/2 dl nøytral olje

Forvarm stekeovnen med over- og undervarme til 200 grader.

Varm opp Guinness med sirup og sukker. Avkjøl blandingen noe (slik at ikke eggene koagulerer).
Bland de tørre ingrediensene. Pisk eggedosis av Guinnesblandingen og egg. Ha i olje samt de tørre ingrediensene. Rør til du har en klumpefri røre. Ha i så mye du synes passer i en ferdig smurt 24 cm springform - resten har du i muffinsformer. Stek i omtrent 1 time, men følg med. Synes du den er passe stekt etter en time, er det greit å ta den ut da.

La avkjøle på rist og kos deg med å lage kraftig god sjokoladekrem som fyll. Her har du to varianter - en med og en uten melkeprodukter.


Sjokoladeglasur
250 g 70 % kokesjokolade (f.eks Odense)
300 g melis
4 egg
150 g melange uten salt og melk (alternativt skikkelig smør)
0,4 dl Guinness
En knivsodd salt (ved melkefri melange)

Smelt sjokoladen forsiktig i melange/smør. Pisk egg og melis sammen og tilsett eggene et av gangen. Rør inn sjokoladeblandingen og bland til slutt forsiktig inn Guinnessen til du har en glatt og luftig krem.

Del kakebunnen i to og fordel kremen på kaken og muffinsene.

Når det gjelder de melkefrie produkter har jeg satt all min lit til mine intolerante venners råd.

Og når det gjelder kjærlighetssorgen - jeg tror den forsvant med siste bit av kaken første gang jeg smakte den...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar