mandag 18. april 2011

Påskemakroner med lime curd



Du kan godt begynne med å lage fyllet. For du trenger sannsynligvis noen prøveomganger før makronene sitter akkurat som de skulle. Hvis du liker noe som er søtere enn lime, men fortsatt friskt, kan du bytte ut tilsvarende mengde lime med for eksempel moste bringebær. Minst like godt, men kanskje ikke fullt så påskete!


1,5 dl ferskpresset limejuice 
1,5 dl sukker
2 store egg
2 lime (skallet, finhakket)
4 ss smør


1 plate gelatin


Du kan velge å la det hele tykne i vannbad og tilsette gelatinen og det myke smøret til slutt. Denne gangen forsøkte jeg meg på en enklere variant, og satt det hele direkte på platen mens jeg rørte godt, og passet på at blandi
ngen ikke blir eggerøre. Deretter tilsatte jeg gelatin og silte det hele av mens jeg ventet på at blandingen skulle bli kaldere og vispet så inn smøret. 






Jeg har lest side opp og ned om makroner. Alle de smarte triksene burde nå være i boks. Jeg har skoldet mandler. Jeg har tørket dem forsiktig på ovnen for å sikre at de er helt tørre. Jeg har hatt ferske egg i romtemperatur  i minst et døgn som visstnok skal være viktig.

For sikkerhets skyld hadde jeg på forhånd kjøpt mandelmel, men det skulle vise seg å være uegnet til denne type makroner, men velegnet til mer småkakeaktige makroner som også er en fransk variant. Mer om det siden.

20 doble makroner (forsøk i alle fall å få til et partall)
240 g melis
140 g skoldede mandler
eggehviter
noen dråper naturlig gul konditorfarge


Uten en skikkelig mandelkvern bestemte jeg meg for å male mandlene i små porsjoner med en stavmikser. Men det er greit å forsikre seg om at eggene er ferske og at de helst har ligget i romtemperatur i om lag et døgn. Mandlene bør også ha tørket helt i om lag et døgn eller litt i stekeovn etter at de er skoldet og før de brukes i makronrøren. Når de stekes bør ovnen være ferdig oppvarmet til 140 grader og sett et bakebrett i bunnen for å unngå at de blir overstekt.

Bland melis og mandelmel godt. Bruk gjerne en melsikt. Pisk eggehvitene stive og rør inn mandelmelblandingen og eventuelt ønsket farge. Jeg har brukt en naturlig gulfarge jeg kjøpte på Dean and Deluca i New York. Blandingen skal være litt bløt, melet skal være utrørt. Ikke for mye og ikke for lite.

Hell blandingen i en sprøytepose. Du kan godt bruke en vanlig brødpose (fortrinnsvis uten brødsmuler) og skjære et hull på tuppen på størrelse med en halv ert. Sprøyt ut på bakeplaten i sirkler uten topp til litt større ringer enn en en-krone, og la de stå 15 minutter på benken før de stekes.

Stek på 140 grader i 10-12 minutter-til de er stekt (uten å ha fått farge) oppå og under. Makronene avkjøles på benk før du forsøker å ta dem veldig forsiktig av bakepapiret. Når makronene er avkjølt er de klare til å fylles med limecurden, sjokoladeganasje, tykk karamellsaus eller pistasjekrem. 

Nam! 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar