mandag 30. juni 2014

Klassisk frisk pesto



Hvis du trenger en "fool-proof" pesto-oppskrift - her er min. Litt avhengig av hva du skal bruke den til og hvilken tykkelse du ønsker kan du variere oljemengden. Jeg foretrekker å bruke en god ekstra virgin olivenolje fra italia, men som likevel ikke har en altfor kraftig smak i seg selv. Er du melkeintolerant kan du la være å bruke parmesan i selve pestoen og heller servere parmesan ved siden av maten til dem som tåler det. 


Noen liker å riste pinjekjernene først. Jeg synes ikke det er nødvendig og har svidd såpass mange pinjekjerner at jeg helst unngår det, men kjøper gjerne ferdig ristede pinjekjerner når jeg kommer over det. Et godt alternativ er også å bytte ut basilikumen med ruccola og pinjekjernene kan byttes ut med cashewnøtter eller valnøtter. Variasjonene er mange, men denne klassiske er et godt utgangspunkt.

Et glass pesto
1 potte basilikum
25-50 g pinjekjerner
1/2 sitron (saften)
1-2 dl olivenolje
50 g parmesan
2 fedd hvitløk
salt og pepper

Bland alle ingrediensene i en food processor eller bruk en stavmikser til du har en fin konsistens på pestoen. For entusiastene er det visstnok bare å bruke morter som er godt nok. For en enkel økonom er det lett å tenke seg at molekylene blandes på samme måte uansett fremgangsmetode. Godt blir det i alle tilfeller!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar