torsdag 3. juli 2014

Den beste sweet chili-sausen lager du selv!


Jeg liker saus. Så enkelt er det. Kald eller varm, tynn eller tykk. Min middag er ikke fullstendig uten en saus, vinagrette, dressing, dipp eller hva man ønsker å kalle det. Sweet chili er en favoritt, spesielt på sommeren. Til bakte rotgrønnsaker eller på en salat av mango, rød løk, avocado og koriander. Som dipp til vårrullene, potetene eller en enkel kyllingrett. En slags ketchup av paprika.

Det finnes mange måter å lage den på, men jeg synes denne er både enkel og veldig god. Jeg bruker agavenektar, men sukker funker også bra. Jeg foretrekker imidlertid litt mindre mengder sukker og heller jevne med maisenna enn å koke sausen inn utelukkende med sukker. På denne måten går det raskere også. 


Til en liten "ketchupflaske"
2 søte paprika
2 fedd hvitløk
1/2 ts chili flak (bruk så mye du liker)
1 dl agavesirup
1,5 dl vann
2 ss sidereddik eller lignende

1-2 ss maisenna rørt ut i litt vann

Rens paprikaen for frø og del opp i mindre biter. Rens hvitløken og finkutt. Ha alle ingrediensene unntatt maisennaen i en liten kjele og kok i tre-fire minutter. Ta kjelen av platen og bruk en stavmikser til å kjøre sausen til en fin konsistens. Vær forsiktig  - det er varmt. Tilsett maisenaen og kok et minutt til. Avkjøl sausen og ha på en "ketchupflaske" eller i et tett glass. Holder seg godt i en til to uker, men kan også fryses i mindre porsjoner.

Server til bakte regnbuegulrøtter og pastinakk. Den beste sommerkveldsmaten!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar