tirsdag 12. november 2013

Høyt smørbrød med smak av Spania


Britene er flinke på såkalte open sandwich. Jeg synes nordmenn er gode på høye smørbrød. Og det er sjelden du får den typen man fikk i mormors bursdag. Nesten dessverre. Det bugnet av reker, karbonader, skinkeruller med italiensk salat og roastbiff med remulade. For ikke å snakke om skinkestek og laks med eggerøre. Klassisk. Og på grensen til at jeg savner det.

Jeg har ikke tenkt til å begi meg ut på dypet med å besvare hvorfor rekesmørbrødene alltid er dem som forsvinner først. 


Tilbake til mine smørbrød. Eller moderne smørbrød. Jeg tror det beste smørbrødet jeg noensinne har fått var et jeg fikk i Marylebone i London på The Providores and Tapa Room. En ekstremt hyggelig kafe hvor du godt kan gå alene og sette deg ved vinduet bestille litt godt mat, og bare titte ut på de trendy londonerne som raser nedover Marylbone hight street. Så var det altså dette smørbrødet. Eller sandwichen - bugnende av salat, porsjerte egg med chorizohollandaise og haggis. Mitt første møte med haggis, en skotsk pølse med innmat og havre som er nok til å skremme de fleste av mine venner. Men ikke meg. Pølsen minner på smak om den spanske morcillaen. Også en av mine favoritter. Haggisen tas imidlertid ut av skinnet når den serveres. Dette minner meg selvsagt på at jeg bør lære meg å lage chorizo hollandaise. Men ikke i dag. Jeg er litt for lat til hollandaise på en hverdag. Strengt nok bør man vel ikke spise hollandaise hver dag. 

En annen spanskinspirert variant av det sunnere slaget er imidlertid denne, hvor det som hovedsaklig tar tid er gazpachoen.

Per person
1 god karbonade
1 brødskive
noen skiver god chorizo
salat
gazpacho
litt spansk ost - for eksempel manchego

Karbonaden kan krydres med litt persille, hvitløk og røkt paprikapulver om du har det for hånden. Stek den og stek chorizoen lett. Dryss over litt salat og revet ost før du avslutter med litt gazpacho over som en vinaigrette - eller ketchup om du vil. 

Gazpacho 
1 boks tomater + eventuelt det du har av "leftover" tomater
4 dl god grønnsakskraft
1 gul paprika
1 gulrot
1/2 rød løk
1 sjalottløk
2 fedd hvitløk
2 ss hakket bladpersille
1 halv agurk (skrell den gjerne lett)
noen brødkrutonger
2 ss sherry-eddik
2 ss god olivenolje
salt
pepper

Jeg vil ikke kalle gazpachoen juks selv om jeg nok har tatt noen snarveier. Det finnes like mange typer gazpacho som det finnes damer i Andalucia. Kanskje like mange som det finnes damer i hele Spania, for gazpachoen, en kald tomatsuppe, har spredd seg til de fleste steder i Spania. Kanskje er det til og med noen menn som lager gazpacho. Så hvorfor kan ikke jeg lage min egen? Vanligvis bruker jeg tomater på boks fordi det er lettvint, og ellers så fyller jeg opp med grønnsaker jeg har i kjøleskapet. Stort sett minner det i alle fall om det man får servert i Spania. Det går selvsagt an å lage en mindre porsjon, men jeg synes det er veldig godt å ha litt ekstra stående i kjøleskapet og drikker gjerne et glass umiddelbart etter at jeg kommer hjem fra jobb. Jeg tviler på at det finnes spesielt mye sunnere snacks. 

Skrell grønnsakene og kutt dem i mindre biter før du blander dem og de øvrige ingrediensene i en foodprocessor eller blender. Hvis du liker en tynnere variant kan du kjøre på med litt mer kraft eller droppe brødkrutongene.

Ha litt gazpacho over sandwichen når du serverer den, og ha resten av den i kjøleskapet og spis den til frokost, lunsj, middag eller kveldsmat. 

Og forresten. Ser ingenting galt i 
å servere dette til middag til hele familien. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar