fredag 18. januar 2013

Salat med blåskimmelost og mangovinaigrette


Det er mulig at salaten er avlatet for å tylle i seg så mange godsaker som det er i denne salaten - rett etter jul. Uansett synes jeg kombinasjonen av en god blåmuggost og kandiserte valnøtter er en sikker vinner. Og alt blir jo bedre med bacon. Jeg er ingen osteekspert, men denne delikatessen av en ost var kjøpt hos Flâneur på Briskeby. En blåmuggost som også passer for nybegynnere innen blåmuggost (stadie jeg befinner meg på), men som likevel var utrolig rik på smak. 

Til en person

Salaten
En passe mengde blandet salat
8 valnøtter
1 ss honning (min var en blomsterhonning fra Eikvang gårdsmat)
2 skiver bacon
50 g blåmuggost 

Stek bacon og legg til side på et tørkepapir. Varm opp honning og rist valnøttene raskt. Tilsett baconet slik at det blir varmt.   

Til vinaigretten kan du blande sammen 2 ss extra virgin olivenolje og 2 ss mangoeddik fra Oliviers. Det går fint an å bytte ut mangoeddiken med en hvitvinseddik som du kan tilsette litt juice fra en mango eller annen frukt og litt honning.

Anrett salat og blåmuggost på en askjett og ha over kandisert bacon og valnøtter. Med litt mangovinaigrette er maten klar på under 30 minutter. Det kaller jeg luksus på rekordtid.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar