onsdag 11. juni 2014

Bakt chevre med crispy topping på surdeigsbrød



Det sies at alt blir bedre med bacon, men det er heller ikke noe i veien med litt gratinert ost. I en enkeltmannshusholdning er det imidlertid fort gjort at osten blir liggende en stund, og da blir den ikke nødvendigvis godt modnet, men snarere stram i smaken. Kanskje tenker du at du må kaste den? Min erfaring er at du ofte kan lage et godt ostesmørbrød, så mister osten litt av syren som har en tendens til å bite seg fast bakerst i ganen. Med denne crunchy toppingen ble i alle fall min chevre (geitost) god som ny. Mange ulike typer chevre passer til og bakes. 

Jeg får min geitost månedlig fra et småbruk utenfor Geel i Belgia. Osten er håndlaget og økologisk. Jeg har til og med forsøkt å melke Ging selv. Ikke alle har mulighet til å finne et slikt abonnement, men skulle det være et nær deg, grip muligheten!

Dette trenger du
Noen skiver surdeigsbrød
Et stykke chevre
1 ss olivenolje

Topping
1 ts dijon-sennep
1 ss akasiehonning
1/2 ts timian
1 ts balsamico
10 knuste valnøtter
1 ss brødsmuler
salt og pepper
Happy goat... Ging!
Hakk nøttene og bland de øvrige ingrediensene til toppingen sammen.

Skjær chevren i passe biter og legg bitene på litt olje i en ildfast form. Stek på 175 grader til chvevren er myk tvers igjennom og du har fått litt farge på toppingen, 10-12 minutter bør være en god pekepinn. Rist brødskivene  og server med den bakte osten. 

Hvis du er interessert i ost eller ønsker å lære mer foreslår jeg at du sjekker bloggen Osteperler som skrives av en særdeles kunnskapsrik fyr som virkelig kan mye om ost. En guide til den galaksen har vært nyttig for meg.

Life is so short  - and there are so many different types of cheese...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar