mandag 17. oktober 2011

No knead flerkornsbrød - min nye favoritt



Av alle brød jeg har smakt til nå, tror jeg det er Åpent bakeris firkornbrød som er det beste. I alle fall er det et kjempegodt brød som jeg aldri blir lei. Noe grovbrød er det så definitivt ikke. Hvis jeg bare skulle spist en ting resten av livet ville det nok vært dette brødet med smør og gulost på. 


Inspirert av favorittbrødet har jeg laget min egen no knead-variant. En liten avsporing først: jeg har studert nitidig sammen med en venninne hvordan man egentlig uttaller knead. Jeg ville anta at det rimer på bread, men nei da. Niiiid er kanskje ikke rett fonetisk, og den lange avhandlingen om transitive verb gjorde ikke at det ble enklere: i noen tilfeller kan man si knead som rimer på bread. Så kanskje er det enklere med knafritt?


Men her er brødet


Linns knafrie flerkorn
3,5 dl vann
2 g fersk gjær
2 ts akasiehonning
50 g siktet rugmel
50 g grovt rugmel
330 g hvetemel
100 g blanding av solsikkekjerner, linfrø og sesamfrø
10 g salt 


Løs gjæren opp i vannet som godt kan være kaldt og rør sammen med de øvrige ingrediensene. Ha frøblandingen i. La deigen heve i omtrent 8 timer i romteperatur. Noen ekstra timer gjør ingen skade.


Hell brøddeigen opp på et bakepapir. Bruk litt mer mel og form forsiktig til et brød. Du skal ikke kna. Bare brett deigen over hverandre så den får en slags fasong. Du kan strø litt frøblanding over hvis du har lyst. Min erfaring er at dette blir pent, men har en tendens til å gi mye smuler på benken, så jeg lar være! La etterheve i 45 minutter.



Stek på 270 grader i 10 minutter. Senk deretter temperaturen til 220 grader og stek videre i 20 minutter. Dersom det blir litt mørkt oppå kan du ha et bakepapir over brødet mens det steker ferdig. For ekstra sprø skorpe kan du ha en beholder med 1/2 dl vann som tåler sterk varme nederst i ovnen de første ti minuttene. Åpne ovnsdøren etter 10 minutter for å få ut dampen. 


Og ut kommer det beste brødet jeg kan tenke meg..



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar