mandag 8. august 2011

Jamies amerikanske drøm - velvet cupcakes!



Cupcakes er både dekorativt og godt. Og disse røde fløyelsmuffinsene ser aldeles lekre ut på bilder jeg har sett i kokebøker. Det er nok mulig at min naturlig røde konditorfarge ikke er sterk nok, for til tross mengden jeg hadde i, vil jeg fortsatt påstå at cupcakesene ser litt mer brune enn røde ut... Men gode? Absolutt!


Til 5 store cupcakes eller 12 små
50 g smør
150 g sukker
1 egg fra frittgående høner (lært av Jamie Oliver)
1 ts økologisk vaniljeekstrakt
1,25 dl melk- og fløteblanding
150 g mel
2 ts bakepulver
2 ss god kakao


Kremosttopping
50 g smør
100 g melis
150 g kremost
1/2 ts vaniljeekstrakt
(1 økologisk sitron revet skall og saften)


Forvarm ovnen til 180 grader


Visp smør og sukker hvitt. På dette stadiet vil jeg gjerne ha tips til hvordan man faktisk får det hvitt med en Kitchen Aid. Hos meg sitter det som regel bare fast i bunnen. Men kake blir det likevel altså.


Tilsett egget og visp det ut. Ha i vaniljeekstrakt. Bland mel, bakepulver,kakao sammen og rør forsiktig inn vekselsvis med melkeblandingen. Hell i muffinsformer og stek i omtrent en halvtime. Hvis du lager små cupcakes, bør disse sjekkes innen 15 minutter.



Jamie Oliver bruker 1/2 ts natron, 1 1/2 ts hvitvinseddik og 1,25 dl  surmelk i stedet for bakepulver og melkeblanding.Muffinsene får da en litt annen konsistens. Jeg synes begge deler er like godt, og bruker det jeg har i kjøleskapet. 


For kremosttoppingen er det lurt å passe på at alle ingrediensene har romtemperatur. Bland melis og smør, og tilsett deretter kremost og vaniljeekstrakt. Visp til du har en glatt blanding og oppbevar i kjøleskapet til muffinsene er helt kalde og klare til å pyntes!


Den artigste delen av jobben?
Originalen







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar