tirsdag 22. februar 2011

Nesten tradisjonell Coq au vin


Jeg hadde alle mulig gode intensjoner om å lage Coq au vin på den klassiske måten. I alle fall den neoklassiske med kylling i stedet for hane som er litt utfordrende å få tak i for tiden. Jeg får nemlig servert verdens beste coq au vin hos noen venner, og bestemte meg for å prøve å få til noe som lignet i det minste.

1 rå kylling
1 pakke godt bacon
1 pose sjalottløk
200 g champignon
2 fedd hvitløk
1 boks hakkede tomater
1 laubærblad
1 ts timian
0,5 liter rødvin (tradisjonelt skal det være en burgunder, men en pinot noir går uansett bra)
0,5 dl konjakk
salt og pepper



Det er jo lekkert å la være å dele opp kyllingen, men dette synes jeg blir litt grisete. I beste mening satte jeg derfor i gang i å dele opp denne kyllingen. Jeg tenkte litt på hva Øyvind Hjelle sa på viltkokkekurset om oppdeling av orrhøne, men er litt usikker på om analogien kan trekkes til kyllingens anatomi. En ting er sikkert. Kyllingen ble delt opp, men antakelig på noe uortodokst vis.

Stek bacon og kyllingen i en i en tykkbunnet kjele (skulle gjerne hatt en av Le Creusets i dag ja). Bruk litt , nøytral olje dersom det ikke er nok fett i baconet. Ta ut kjøttet og stek sjampignon delt i fire og halve sjalottløk til løken er myk. Ha i hele hvitløksfedd mot slutten. Tilsett kyllingen og baconet i kjelen igjen og hell over de øvrige ingrediensene. La nå det hele koke i 30-40 minutter. Smak til med salt og pepper

Hvis du ønsker en tykkere saus kan den spes med litt maisenna eller mel blandet i kraften.

Metodisk fikk jeg vel heller ikke en 6er i klassisk fransk, men resultatet ble bra på en hverdag hvor man ikke har altfor god tid.




2 kommentarer:

  1. Skal prøve denne!

    Veldig bra blogg! Lagt som favoritter :)

    SvarSlett
  2. Hei! Takk for hyggelig tilbakemelding. Nå har jeg oppdatert med hvilken vin som passer best, men jeg tror egentlig det funker ganske bra uansett-til og med med en tørr hvitvin som jeg har tenkt å prøve neste gang!

    SvarSlett