torsdag 10. februar 2011

Kikertsalat med valnøttvinaigrette

Jeg innbiller meg at kikerter er både godt og sunt. Og jeg har massevis i skapet. Perfekt for å lage en kikertsalat. Som jeg gjerne spiser til lunsj, kveldsmat eller som et lite mellommåltid. Den holder seg noen dager i kjøleskap, så jeg lager litt når jeg først er i sving. Husk å bløtlegge kikertene hvis du ikke bruker dem som er fra boks.

3 kopper tørre kikerter (bløtlegges kvelden i forveien)
1 squash
1 paprika (sånn lang søt - nam)
1 boks mais
litt hakkede valnøtter
3 ss hakket bladpersille (eller koriander)
litt hvitløkspulver
salt og pepper

Kok kikertene til de er møre. Kanskje en time - i løpet av den tiden har du god tid til å lese et interiørmagasin i tillegg til å finkutte alle grønnsakene. Damp kikertene tørre og tilsett vinaigretten. La kikertene bli litt kaldere og bland sammen med grønnsakene, persillen og hakkede valnøtter. Smak til med hvitløkskrydder, salt og pepper.

En god vinaigrette, for eksempel knallgod valnøttvinaigrette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar