torsdag 16. september 2010

Sherrykokt sopp

Høsten er tid for sopp, og er det en ting som er helt sikkert er det at sopplukkeren ikke er meg. Det jeg kan si er imidlertid at det er et meget godt utvalg av sopp på Meny Ringnes Park, og skulle ikke det være bra nok kan jeg alltids lene meg på piratkapteinen som er i ferd med å bli en ekte soppekspert.

Denne soppvarianten fikk jeg først servert til reinsdyrsfilet, men den kan også brukes som en tapasrett eller tilbehør til hva det skulle være.

4 portobellosopp (eller opp etter eget ønske - portobellosopp er utmerket, men både aromasopp og champignon funker også. Har ikke testet med kantareller, men disse er jo så fantastiske i seg selv at det kanskje ville være å overdrive litt)
2 dl kyllingkraft
1 dl soyasaus
2 ss sherryeddik

Stek soppen forsiktig i litt olje eller smør og hell over de flytende ingrediensene, la det syde i om lag en halv time. Pga soyasausen trenger soppen ikke salt. Det er lov å pepre om man vil, men ikke nødvendig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar