fredag 10. september 2010

Caipirinhas i cidade maravilhosa

Et par dager i hovedstaden etter storbyweekend, og så bar det allerede av gårde til vakre Brasil og Rio de Janeiro. Med andre ord - lite hjemmelaget mat i enda 10 dager. For de som kjenner meg er det vel ingen hemmelighet at Rio er min absolutte favoritt. Strand, storby og småby på en gang, vakre bydeler og nydelig mat - kultur, fantastiske mennesker og ikke minst sjarm. Cidade Maravilhosa er byen som har alt. Rio er den eneste byen som har fått meg til å gråte når jeg har forlatt den... Jeg har aldri aldri klaget på å ha Brasil i min portefølje på jobb!!

Uansett hvor prippen man er, kommer man nok ikke gjennom et opphold i Brasil uten å måtte forsøke seg på en caipirinha. Trikset er vel å forstå at en caipirinha er mer enn nok. En ekte caipirinha smaker stort sett ganske forskjellig fra noe man får servert i Norge spør du meg. I Norge er vi hektet på dette med brunt sukker - i Brasil sverger de som regel til en sukkertype som er hakket mer finmalt enn vårt sukker - men jeg er ganske sikker på at helt normalt hvitt sukker duger like godt.

Clipper noen kvartaler bak Leblon i Rua Carlos Gois serverer utmerkede caipirnihas. Den lille baren er et perfekt sted for peoplespotting, lokal brasiliansk barkultur og å virkelig oppleve småbyen i storbyen. Blir du sulten kan du alltids unne deg en porsjon picanha ved siden av... Små, møre biter oksefilet av überkvalitet - eller kanskje noen bolinhos de bachalao. Nam...



Caipirinha (et generøst glass)
1 lime
6 cl cachasa - i caipirinhaen skal det være ekte cachasa - tradisjonelt brasiliansk brennevin laget av sukkeroer (pussig at de lager bioetanol/drivstoff av nøyaktig det samme, men selv om dette lukter litt flybensin er tanken at det blir bra til slutt)
Sukker - så mye som du synes er nødvendig. Det kan dreie seg om en signifikant mengde
Isbiter - bare hell på

Vask og masser limen - det siste for å få ut juicen av limen skikkelig. Skjær limen i båter, hell den i et glass og strø over sukker. Hell over cachasa og tilstrekkelig med isbiter. Rør godt, og smak ev til med mer sukker om du ikke allerede er fornøyd. Synes du fortsatt dette smaker flybensin, er det ikke annet å gjøre enn å tilsette en paraply i drinken.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar