søndag 15. august 2010

Jubilantens ostekake med skogsbær

Jeg kommer rett fra en herlig 50-årsdagsfeiring. En hagefest i strålende augustvær med 40 flotte damer, champagne og egenimportert "sjokoladevin" fra Frankrike er definitivt det optimale utgangspunktet for en fantastisk feiring. Jubilanten hadde ønsket seg en ostekake, så ostekake ble det. Forrige gang jeg lagde ostekake var det en tradisjonell amerikansk. Denne gangen en som ikke trenger steking. Med en skikkelig turbohelg var det nødvendig med noe som til tross for å være lettvint smaker ekstra godt. En frisk ostekake er i alle fall noe av det beste jeg kan tenke meg.


Det er flere grunner til at dette nok ikke blir den siste ostekaken jeg baker. Den viktigste er nok at det går rykter fra London om at sjefskritikeren har funnet (og kjøpt) en cheese cake-form - ekstra ekstra dyp for skikkelige amerikanske ostekaker. En slik form har nemlig ikke vært å oppdrive i Norge så langt jeg har registrert. Og jeg har gjort relativt grundig research. Ingen tvil om at jeg gleder meg til sjefskritikerens retur. For å legge til det så er det vel ikke bare på grunn av kakeformen heller...




Jubilantens ostekake
Bunn
200 g havrekjeks
50 g smør
Jeg smeltet smøret og kjørte kjeksen i foodprosessoren. Blandet så det hele og helte det i min bake it easy-form før jeg avkjølte bunnen i kjøleskapet.


Ostekrem
500 g kremost (jeg brukte Philadelphia)
1 beger creme fraiche
1 putt fløte
1 pakke sitrongele
2,5 dl vann (eller appelsinjuice)
Litt frosne skogsbær

Kok først opp 2,5 dl vann (halvparten av anvisningen på pakken) og tilsett deretter sitrongeleen. La pulveret løses helt opp og blandingen bli avkjølt. I mens piskes kremen for seg og kremosten sammen med creme fraiche og saften av sitronen. Bland så krem, kremostblandingen og den romtempererte geleen forsiktig. Jeg synes det blir mindre klumper i kremen om osten får romtemperatur og vispes opp med miksmaster.

Jeg la frosne skogsbær rett på kakebunnen, men bunnen kan bli litt bløt av dette, så en ide er å legge et lag med ostekrem på før bærene. Jeg blander ikke bærene med kremen fordi det gir mye farge til kremen - noe som selvsagt også er en mulighet.

Servering og pynt
Kaken kan jo serveres som den er eller pyntes med nær sagt hva som helst av frukt eller bær. Et gelelokk er også fint, og dersom man legger litt ekstra arbeid i det er det fantastisk å lage sin egen gele av pasjonsfrukt. Denne gangen valgte jeg å strø kaken med store blåbær, noe som både smakte godt og så passe sommerbursdagsaktig ut.





Tips: Fløten skal ha kjøleskapstemperatur når den vispes, og kremen blir mest luftig om den vispes i en høy og smal bolle - eller for eksempel et litersmål. Det har jeg lært av mor og hun har lært det av sin mor. Det funker faktisk og det er veldig lett å holde kontroll på konsistensen på kremen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar