onsdag 15. januar 2014

Aioli på eggehviter


Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har forsøkt meg på aioli. Hvor mange oppskrifter jeg har lest. Hvor mange ganger jeg har lyktes - og hvor mange ganger jeg har mislyktes. Noen lager den med hele egg, andre med eggeplommer, men det finnes også dem som bruker eggehviter. Jeg tar det jeg har for hånden. Denne gangen eggehviter. Noen triks har jeg imidlertid lært meg (tror jeg) for å lykkes med aioli.

En god porsjon
2 eggehviter
1-2 dl nøytral olje eller en olivenolje som ikke er for rik på smak
litt smaksrik olivenolje
1 fedd hvitløk
1 ts sennep
en knivsodd salt
2 ts sitron

Jeg bruker alltid stavmikser når jeg lager majones eller aioli. Jeg har ikke tålmodighet eller sterke nok håndledd til å vispe for hånd. Hvorfor ikke bruke enkle redskaper når man først har dem for hånden. 

Eggehvitene har godt av å være romtempererte - og det bør også de øvrige ingrediensene være. Jeg begynner med å vispe eggehvitene og tilsette en liten dråpe eller to olivenolje mens jeg visper videre. Med stavmikseren ja. Deretter tilsetter jeg hvitløk, sennep, salt og sitron før jeg tilsetter oljen i en tynn stråle litt etter litt mens jeg visper videre. På et tidspunkt skal blandingen stivne. Og da bør du følge med, for plutselig blir den veldig stiv. Jeg liker en mellomstiv type. Litt sånn som Mills majones. Bare bedre. Med en god olje er det i tillegg sunt i små mengder.

Hva kan du bruke aioli til? 

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men nystekt brød er i alle fall en god start... Alt blir bedre med aioli. Nesten i alle fall. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar