lørdag 5. januar 2013

Garbanzosuppe - vintermat som varmer


Nytt år  og nye muligheter - også for bloggen. Med travle dager på jobb og sosialt er det på en måte godt å lande i januar og få tid til å trekke pusten og nyte siste del av en kald vinter. For min egen del er jeg ikke så flink til å lage varm mat bare til meg selv. Ett nyttårsforsett kan jeg i alle fall ha - å lage flere varme måltider.

Jeg er glad i kikerter eller garbanzobønner som noen også kaller det- og som jo i grunn er et mye tøffere navn enn kikerter. Kanskje smaker de ikke så fryktelig mye i seg selv, men de er mettende og proteinrike og gir litt å tygge på.Denne suppen er enkel å lage - så lenge du har husker å legge kikertene i bløt dagen før. Og den varmer virkelig når kulda har satt inn.

Det er ikke sånn kjempenøye med målene, men jeg har gjort omtrent slik:

200 g tørre kikerter 
2 ss god rapsolje
1 rød løk
1 gulrot
1 paprika
2 bokser hakkete tomater
1 halv lime
1 ss garam masala
1 knivsodd hvitløkspulver
1 ts ingefærpulver
1 liter kyllingbuljong


Kok kikertene møre, inntil 45 minutter. Sil av. Bruk en stor kjele til å varme olje i og fres grønnsakene før du tilsetter tomatene og resten av ingrediensene. Kok i ca 30 minutter og kjør suppen med stavmikseren før du tilsetter kikertene.

Jeg er klar over at noen ikke liker rapsolje, men det er sunt og varianten Jacobs som de har på Meny kan jeg absolutt anbefale som en god, nøytral olje. Av boksetomater velger jeg ofte Italienske Mutti som jeg vet er en hit også hos tøffe kokker. Jeg har imidlertid aldri gjort noen blindtest og synes også det går an å bruke den helt billigste varianten. Til slutt bruker jeg ofte hvitløk-,chili- og ingefær i pulverform og synes det funker bra. Enmannshusholdningen krever noen enkle løsninger for å unngå å kaste mat.

Server gjerne  med litt yoghurt naturell og koriander.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar