torsdag 21. april 2011

Marmorkake


Tradisjonsmat må det i alle fall klassifisere som - marmorkaken - som jeg tror må være en av de få kakene jeg aldri hadde trodd jeg skulle lage.Marmorkake har jeg vanligvis sammenlignet med Tigerrulladen du får på Rema 1000.Er det påske så er det påske, og i Sogndal skal dette visstnok være en påsketradisjon.

Jeg lagde marmorkaken i en ekstra stor variant i rund form.

Deig 1 
250 g mykt smør
250 g sukker
5 egg
1,75 dl melk
450 g hvetemel
3 ts bakepulver
2 ts vanilkjeekstrakt

Deig 2
4 ss kakao
4 ss sukker
1 dl matfløte (eller melk)


Smør en stor form og strø den med mel. Sett ovnen på 175 grader. Rør deretter sukker og smør lett og luftig og tilsett eggene et av gangen. Rør inn det tørre og det våte vekselsvis og forsiktig slik at deigen forblir luftig og fin. Stek i ca 50 minutter.

Om marmorkake er min nye favoritt, tror jeg nok ikke, men det er definitivt et godt tilskudd for å holde blodsukkeret i avdelingen oppe på en fredag ettermiddag før påske!
Sogndølingen som tok opp marmorkakebestillingen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar