fredag 15. april 2011

Hurra for farfar (som får en saftig eplekake...)



Eplekake er vel egentlig høstmat, men får jeg tak i gode epler synes jeg i grunn ikke årstiden bør være noen hindring for å lage en god eplekake. Denne anledningen var egentlig at farfar fyller 80 år. Det er stas! Og jeg har en mistanke om at god eplekake med krem er noe av det beste han vet. Jeg husker i alle fall selv at eplekake var noe av det farmor lagde som jeg likte aller best!


3 egg
100 g smør
150 g sukker
150 g hvetemel
1 ts vaniljeekstrakt
2 ts bakepulver
2 dl melk
3 epler
50 g rosiner
kanel





Forvarm ovnen til 175 grader. Visp egg og sukker til eggedosis. Bland det tørre og smelt smøret. Skrell og rens eplene for kjerner og ha litt kanel over eplebåtene. Tilsett smeltet smør og vaniljeekstrakt i eggedosisen og bland mel og melk inn vekselsvis. Hell kakeblandingen i en smurt springform og pynt med eplebåtene. Strø om du vil litt sukker over også. Stek i 30-40 minutter - til kaken har en gyllen farge og du kan sjekke med en liten trepinne at kakedeigen ikke fester seg når du stikker den inn og ut av kaken. Avkjøl og server med pisket krem eller is.



Ingenting er som lukten av nystekt eplekake med kanel i huset!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar