onsdag 2. mars 2011

Nigellas granola

Ok - hun kaller den Andy's Fairfield granola, jeg kaller det Nigellas og gjør min litt egne variant mest avhengig av hva jeg har i kjøkkenskapet. Alle mulige slags tørkede frukter, nøtter og frø passer godt i.

450 g havregryn
120 g solsikkekjerner
120 g sesamfrø
100 g linfrø
175 g eplesyltetøy uten sukker (jeg fikk tak i eple-og pæresyltetøy)
2 ts kanel
1 ts ingefærpulver
120 g sirup (lys eller mørk, eventuelt rissirup om du får tak i)
4 ss honning helst rennende, men denne gangen har jeg bare brukt vanlig norsk honning
100 g brunt sukker
250 g mandler (eller en nøtteblanding du liker. Bruk mandlene hele eller hakk dem opp)
1 ts maldon salt
2 ss solsikkeolje (eller annen nøytral olje)
300 g rosiner

Prinsippet er enkelt. Du blander alle ingrediensene sammen unntatt rosinene. Disse vil svi seg om du lar dem steke med i ovnen. Bruk så en bakeskrape for å fordele blandingen utover to stekebrett med bakepapir eller teflon på, og stek med varmluft på 160 grader i ca 40 minutter. Ta gjerne brettene ut og la dem bytte plass sånn etter 20 minutter. Rør også litt rundt i blandingene et par ganger slik at det ikke blir ujevnt stekt. Jeg liker å blande inn rosinene umiddelbart etter at jeg tar blandingen ut av ovnen. La det hele bli kaldt, og ha det i lufttette bokser. Jeg vil tippe at det holder seg rundt en måned, men sjansen for at det blir spist opp umiddelbart, er vel noe større...

Granola er vel ikke akkurat supersunt, så serveres i små porsjoner med god naturell yoghurt.
Du får ikke bedre frokost enn dette, men du trenger ikke akkurat være asket for å nyte det som dessert heller!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar