torsdag 20. januar 2011

Undervurdert tilbehør - ketchup


Jeg hadde fem tomater med ikke så pent skall og mange pølser som synger på siste verset i fryseren. Men ingen ketchup. For ikke lang tid tilbake ble jeg inspirert av LCHF-bloggen om å lage hjemmelaget ketchup. Det ble nok ikke helt lavkarbo, men sånn rimelig ok og sunt tror jeg det ble uansett.

5 hele tomater
½ løk
1 hvitløksfedd
1 laubærblad
2 ss hvitvinseddik med ingefær og honning
1 ts demererasukker
1 ts røkt paprikapulver
¼ ts pepper

Flå tomatene. Det er igrunn ikke så vanskelig. Bare skjær et kryss på toppen og hell dem et minutt i kokende vann. Deretter går skallet rett av. Kjør tomater, løk og hvitløk i blender og kok deretter sammen med de øvrige ingrediensene til passe tykk konsistens. En times tid skulle være ganske perfekt. Kjør det deretter i foodprocessoren igjen  etter at du har fisket ut laubærbladet og hell på flaske eller et pent glass.
Nyt ketchup med god samvittighet!

3 kommentarer:

  1. Så gøy å være til inspirasjon. Og eddik med ingefær og honning høres jo ut som en fantastisk ingrediens.

    Du, jeg må spørre deg hvor du har fått tak i røkt paprikapulver. Det er noe jeg har lett etter lenge, uten å lykkes.

    SvarSlett
  2. Hei - med den fine bloggen din er det lett å bli inspirert. Den eddiken med ingefær og honning er utrolig god, og jeg har erfart at jeg stort sett ikke trenger å tilsette sukker når jeg bruker den. En slags 2 in 1 altså.

    Når det gjelder røkt paprikapulver må jeg innrømme at jeg kjøpte det sist jeg var i London, på Harrods. Der så jeg det for øvrig også i flere andre butikker. I Norge tror jeg kanskje det går an å prøve "Gutta på haugen" i Oslo om det ikke er for langt unna. Ellers kanskje kjøpe på internett?! Men nå er det ikke sånn at røkt paprikapulver har blitten ingrediens jeg ikke kan leve uten :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk. Gutta på Haugen er et godt tips. Det er bare så inmari farlig å gå inn der. Bruker alt for mye penger på alt som er godt i det jeg drar for å besøke herlighetene i den butikken ;)

    Du har nok rett i at det ikke er et uunnværlig krydder. Og jeg kommer jo langt med det røkte saltet mitt om jeg vil ha røyksmaken. Men som den krydderjunkien jeg er, så "må" jeg liksom ha det likevel :D

    SvarSlett