tirsdag 23. november 2010

Stakkarsmegjegersykgulrotsuppe


Som det ultimate beviset på at dette ikke er en sjokoladeblogg, og at jeg er så nær sunnheten du kan komme, fikk jeg i dag lyst til å lage gulrotsuppe. Kanskje også litt fordi jeg er litt syk og slapp og egentlig ikke har noe matlyst. Da er suppe tingen. I tillegg ligger allerede gulrøttene i kjøleskapet og venter på meg. Jeg har lest noen oppskrifter på gulrotsuppe før, men jeg tenker at det i grunn ikke kan være så mye hokus pokus. Så lenge jeg få ingefær, chili og hvitløk i, tror jeg jeg skal bli ganske fornøyd. Noe annet er vel om sjefskritikeren vil falle for denne suppen. Min favorittsuppe, fransk løksuppe, var nemlig ikke den store slageren å servere første gang han kom på besøk. Det viste seg at han ikke likte løk. Men han likte meg altså. Flaks.

Det er lett å bli romantisk når man er syk, men tilbake til gulrotsppen...

En bunt gulrøtter
2 biter kyllingbuljong (det er selvsagt best å koke sin egen kraft, og det er selvsagt bare fordi jeg er syk jeg valgte å ikke gjøre det.
1 liter vann
1 hvitløksfedd (eller så mange du tør - litt flere om du heller ikke skal på jobb i morgen)
1 god ts ingefær
bittelitte piri piri chilipulver
salt og pepper (kan absolutt anbefale indonesisk lampung pepper - nam nam).




Skrell gulrøttene og del dem i passe små biter. Kok dem sammen med resten av ingrediensene. Bruk en stavmikser og kjør det glatt. Serveres med litt creme fraiche som garnityr - spesielt om du overdrev litt med denne chilien. Blir ekstra pent om du har litt koriander å pynte med!



Og nå som jeg er så proppfull av c-vitaminer (og antioksidanter) må jeg jo bli frisk i en fei...



- Posted using BlogPress

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar