torsdag 29. juli 2010

Falafel - akkurat som på IKEA




Med fare for at noen skulle tro jeg har fått slagordet "God mat trenger ikke være dyr", og blitt vegetarianer, er det fullstendig feil. Men god mat jo ikke være dyr. Om ikke det var sir Paul McCartneys utspill i juni om å spise mindre kjøtt for å redusere verdens karbonutslipp, var det nok varelageret mitt som i større grad inspirerte til midt-østensk mat. Nede i skuffen min lå det nemlig kilovis med kikerter. Og hva bruker man egentlig dem til (og hvorfor har jeg egentlig kikerter i store kvantum?)? Det eneste jeg kunne komme på som er spiselig var falafel.

Og det innbiller jeg meg er godt med en couscous- og grønnsaksblanding og litt yoghurtdressing. Når jeg tenker meg om har jeg lært denne fantastiske kombinasjonen på IKEA. Kvalitetsmat altså.

Falafler tar lang tid. I alle fall om du bruker de tørkede kikertene som først skal bløtlegges over natten for deretter å skulle koke en time før de kvernes i food processor.

Jeg tok fatt på den lange veien, og tenkte at når jeg først var i gang kunne jeg likegodt lage en stor porsjon. Jeg begynte derfor med å bløtlegge 7 dl kikerter (i dobbelt så mye vann) over natten.





7 dl kikerter (tørkede)
1 gul løk
1 fedd hvitløk
1 egg
2 ts salt
1 ts pepper
2 ts gurkemeie
2 ts tørket persille
1 ts korianderfrø
1 ts kajennepulver
0,5 dl vann (ca)
4 ss mel
4 ss griljermel
4 ss sesamfrø

Olje til steking


Oppskriften er inspirert av Nigellas som finnes her.

Couscousen ble tilbredt etter anvisning på pakken, tilsatt litt krydder og blandet med paprika, løk og sukkererter som jeg hadde blanket i litt olje på forhånd.


Falaflene kunne nok krydres betraktelig mer om man liker det litt mer picante. På grunn av latskap ble de nok også noe større enn det er meningen. Men smaken var absolutt bra.

Yoghurtdressingen bestod av økologisk yoghurt, litt persille, hvitløk, sherryeddik, olje, sitron, pepper og litt sitron som jeg blandet, og lot stå i kjøleskapet et par timer for å få smaken til å sette seg.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar