torsdag 17. april 2014
Langstekt lammelår med marokkansk vri - slik sikrer du påskesteken
Jeg står på farten på til Champagne-området i Frankrike. Gode dager med besøk til kjente og mindre kjente vinslott står for tur. Heldigvis ble det akkurat tid til en skikkelig påskemiddag før eventyret starter.
Siden det ofte blir lammestek flere ganger i løpet av påsken, synes jeg det er greit å lage en annen vri enn rosmarin og hvitløks-versjonen i alle fall den ene av de to gangene. Hvor genuin den marokkanske rubben jeg har brukt på lammelåret er, er jeg ikke sikker på, men det er i alle fall den jeg har kommet frem til etter å a undersøkt en rekke ulike marokkansk-inspirerte oppskrifter.
tirsdag 15. april 2014
Crazy chocolate cream cheese caramel peanut cake...
mandag 14. april 2014
Helsprø sjokoladeostekake på peanøttbunn med karamellsaus
For å få en fin konsistens synes jeg det er greit å bruke en stor kjøkkenmaskin og gjerne honning eller sirup i stedetfor sukker. Det er ofte greit å forsøke seg litt frem på mengden som vil avhenge litt av hva du liker og en del av sjokoladetypen du bruker. Denne kaken passer også som dessert enten du lager den i porsjonsformer eller serverer den hel.
Har du ikke 15 gjester i slengen kan du godt halvere ostemassen. Dette er relativt kraftige saker. Nærmere brensel for maratonløpere tror jeg ikke du kommer.
mandag 7. april 2014
Pikant jordskokksuppe
Suppesesongen går aldri over. Det er fint i kombinasjon med at jordskokkene ser ut til å være i sesong i Benelux. Det følger i alle fall stadig med den økologiske matkurven jeg får levert på døren hver onsdag. Suppe er stort sett enkelt og ganske greit å lage helt fra bunnen. I alle fall om du jukser med god ferdig kraft eller buljong. Denne er kremete i konsistensen uten en dråpe fløte selv om det fint kan tilsettes om ønskelig.
onsdag 2. april 2014
Simple beetroot soup with Ging´s artisan goat cheese
torsdag 27. mars 2014
Råkostsalat med blomkål og brokkoli - en sunn fristelse
Denne salaten lagde jeg først til jeg skulle ha pulled pork. Så fant jeg ut at dette er noe av det enkleste jeg kan lage etter en sen kveld på jobben hvor jeg likevel har lyst på noe annet enn en brødskive, men som likevel ikke er veldig tungt. Her en ganske stor porsjon og noen tips til hvordan man kan variere dressingen.
mandag 24. mars 2014
Pulled pork av mangalitsa - svinaktig godt!
Jeg var på landet forrige helg. På et lite småbruk utenfor Geel i Belgia. For en tid tilbake kom jeg over en artikkel om en dame som driver et lite småbruk hvor hun forsøker å være selvforsynt i så stor grad som mulig. Debbie Quinn forlot en spennende karriere som psykolog i blant annet FN til fordel for det hun kaller "kjærligheten og det gode liv på landet" hvor hun driver gården i tillegg til kursvirksomhet. Nesten hver helg arrangerer hun workshops innen brødbaking, ysting og pølsemaking for å nevne noe. På gården er det geiter, en hest, høner,kaniner, kalkuner og mye mer. Kanskje synes jeg de ungarske grisene, av en rase som heter mangalitsa var det mest fascinerende.
Griser er jo morsomme, men mangalitsa-rasen er fantastisk flott. Debbies gård drives økologisk, og grisene fores utelukkende på eikenøtter. Til tross for sin sjarm kunne likevel ikke unngå å tenke på pulled pork da jeg var og hilste på dem. I løpet av de to dagene vi var på gården fikk vi med oss både ystekurs og pølsemaking samt lunsjer bestående av et utall forskjellige geiteoster, neslesuppe og annet lokalt snacks.Rasen blir blant annet brukt av den famøse Pitt Cue i London, en liten restaurant som utelukkende baserer seg på utmerket svinekjøtt. I følge en av eierne, Tom Adams, har mangalitsaen mer umettet fett en vanlige griser. Jeg skal ikke argumentere ytterligere for at retten er spesielt sunn i noe fall.
Abonner på:
Innlegg (Atom)





