torsdag 17. april 2014

Langstekt lammelår med marokkansk vri - slik sikrer du påskesteken


Jeg står på farten på til Champagne-området i Frankrike. Gode dager med besøk til kjente og mindre kjente vinslott står for tur. Heldigvis ble det akkurat tid til en skikkelig påskemiddag før eventyret starter. 

Siden det ofte blir lammestek flere ganger i løpet av påsken, synes jeg det er greit å lage en annen vri enn rosmarin og hvitløks-versjonen i alle fall den ene av de to gangene. Hvor genuin den marokkanske rubben jeg har brukt på lammelåret er, er jeg ikke sikker på, men det er i alle fall den jeg har kommet frem til etter å a undersøkt en rekke ulike marokkansk-inspirerte oppskrifter. 


Jeg synes det blir best når lammet blir satt inn med en kryddermiks, marinade eller rubb i forkant, men om du ikke rekker det, smaker det godt også om det blir krydret samme dag. Stekeprosessen er imidlertid den samme uansett hva slags krydder du velger til lammelåret ditt. 


Til et lite lammelår
10 tråder safran
1/2 ts chilikrydder
1 ts kumin
1 ts korianderfrø
2 ts røkt paprikapulver
1 ts five spice
3 fedd hvitløk
2 cm ingefær
2 ss olivenolje

Skaler mengdene etter størrelsen på låret.
Løk, hvitløk og gulrøtter
Litt vann og eventuelt en skvett hvitvin. 

Knus krydderne som trengs og knuses samt ingefæren i en morter og bland ut med resten av krydderne, knust hvitløk og olivenolje.  

Masser lammelåret med rubben og la det hvile i kjøleskapet til neste dags steking.

Bruk en ildfast gryte som har plass til et lammelår, og brun det godt på alle sider. Sett stekeovnen på 100 grader sett i et steketermometer der steken er tykkest. Forsøk å unngå lårbenet.

Ha grønnsakene i en ildfast form med vannet og legg lammesteken på toppen. 

Med langsteking hender det at låret mister noe av den røde fargen, men ikke smaken. Temperaturen skal komme opp i 59 grader over så lang tid som mulig. Kommer gjestene i 6-tiden på kvelden, kan du sette i steken på morgenen. Om nødvendig kan du sette på litt ekstra varme mot slutten om du ikke skulle komme helt opp i riktig temperatur. Når du tar lammelåret ut av ovnen og lar det hvile i aluminiumsfolie i minst et kvarter vil det stige enda noen grader. Da har du også tid til å lage tilbehøret mens steken får "satt seg"

Ved siden av er det deilig med grillede auberginer, rotgrønnsaker, cous cous med aprikos og en mynte-, lime- og yoghurt-dipp. Det skulle jeg gjerne vist bilde av, men med hektisk middagsselskap ble det ikke anledning til å ta bilde. Jeg håper kjøttet taler for seg selv. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar