tirsdag 4. oktober 2011

Blinis med rømme og lakserogn



Blinis er den perfekte starteren for en vellykket kveld. Originalt lages de med halvparten bokhvetemel, men det må jeg si det er ekstremt sjeldent jeg har stående i skapet. Jeg kan garantere at de blir bra med vanlig hvetemel også. For at de skal bli riktig gode er det imidlertid nødvendig å ha litt god tid. 


Til ca 40 blinis
Dag 1
125 g hvetemel (ev halvparten bokhvetemel)
2 dl lunken melk
1/4 pakke fersk gjær

Løs opp gjæren i melken og rør inn melet til du har en klumpfri røre. Sett i kjøleskap over natten.

Dag 2
1/4 ts salt
1 1/2 ss rømme
1 ss smeltet smør
2 eggeplommer
eggehviter
Litt smør til steking

La røren fra dagen før fåmromtemperatur før du tilsetter salt, rømme, smeltet smør og eggeplommer. Visp godt. I en annen bolle stivpiskes eggehvitene og blandes så inn forsiktig i røren. Stek blinisene på middels varme. En god spiseskje er passe per blini. Min røre ble ganske luftig og tykk. Så lenge den holder seg sånn renner ikke blinisene inn i hverandre. Snu dem når de er tilstrekkelig stive til å snus.

Server med rømme, lakserogn og litt gressløk. Eller noe annet godt!


Jeg må bare få si at den upasteuriserte rømmen de lager ved Avdem gardsysteri er av det absolutt bedre slaget. Du får den på Bondens marked, Gutta på Haugen og sikkert mange andre steder. Løp og kjøp!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar