søndag 20. mars 2011

Cæsarsalat


Jeg tror noe av det beste når jeg er ute og reiser i jobbsammenheng, må være å kunne bestille litt room service inne i mellom. Da er det to ting som står på menyen; cæsarsalat og sjokolademousse. Noen hoteller har de mest fantastiske variasjonene av disse rettene. Jeg foretrekker det imidlertid så klassisk som mulig. Ingen putter mais og paprikabiter i min Cæsarsalat!

Historien om Cæsarsalaten skal vi vel ta med en klype salt, men jeg velger å tro på historien om den italienske innflytteren som hadde dette på menyen i sin restaurant. Om det var i USA eller om det var i Mexico, er vel i grunn ikke så nøye så lenge jeg kan inkludere salaten i mine italienske uker, og fortsette å smake meg gjennom variasjonene på ulike internasjonale hoteller.  Når det er sagt kan jeg godt anbefale Cæsarsalaten du får gjennom room service på Intercontinental i Mexico City. Nært opp til den beste så langt.

På Linn´s Inn er det imidlertid denne som gjelder

Dressing (en god porsjon)
2 fedd hvitløk
2 eggeplommer
25 g parmesan
1 sitron (saften)
4 ansjonsfileter
1/2 ts sichuanpepper
1/2 ts grovt salt
1,25 dl god olivenolje

Jeg pleier å bruke en stavmikser og mikse alle ingrediensene unntatt olivenoljen sammen. Når det er godt mikset tilsetter jeg først en dråpe olje, og deretter litt og litt i en tynn tynn stråle over lengre tid. Tålmodighet igjen altså. Jeg avslutter denne prosessen når jeg synes dressingen har fått en passe tykk konsistens - 1,25 dl olivenolje er derfor kun en veiledende mengde.

Krutonger (til to mennesker)
2 loffskiver
1 fedd hvitløk
2 ss olivenolje
1 ts persille
salt og pepper

Jeg tror aldri jeg har funnet dugende krutonger i butikken. Har du litt daggammelt brød eller loff, er det perfekt for å lage gode krutonger. Du trenger ikke være så nøye. Liker du å ta av skorpen gjør du det, er du ikke så nøye på det - la det være! Du kan velge å skjære millimeternøyaktige firkanter eller du kan rive brødet i passe store biter.

Bland hvitløk olivenolje, persille salt og pepper og dypp brødbitene i. Stek dem deretter i stekepanne eller i ovn på 200 grader til de blir crispy. Dette bør ikke ta alt for lang tid.

Salaten
1 romanosalat
2 kyllingbryst stekt i olje, hvitløk og persille eller rosmarin
salt og pepper
litt parmesan
ev litt stekt bacon

Det skal være romanosalat i ekte Cæsarsalat. Jeg liker ikke at man jukser med dette. Jeg kan strekke meg til en god og smaksrik salat som ruccola, hjertesalat eller lignende - kanskje til og med en frisee, men vær så snill - ingen isbergsalat i denne!


Server deretter Verdens beste salat med stor C.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar