mandag 28. februar 2011

Banankake

Banankake har jeg nok skrevet om før. Når jeg har bananer som har ligget og blitt brune, ender de nemlig ikke opp i søpla. De havner i banankaken. Det geniale med banankake, er at du som regel har ingrediensene i kjøleskapet, og du kan godt improvisere litt med rømme, fløte eller andre små rester du har i kjøleskapet. Den kan lages i en brødform eller som muffins, tilsettes blåbær eller ikke. Og du bruker bare de bananene du har - om det er en eller fire. Jo flere bananer, jo saftigere blir kaken.



Dette er min grunnoppskrift som ligner en del på den som finnes på Klikk.no.

100 g romteperert smør
150 g sukker (gjerne halvparten hvitt og halvparten brunt)
2 egg
225 g hvetemel (bytt gjerne ut en del med havregryn)
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
2 modne moste bananer
0,5 dl melk, fløte, rømme eller lignende
ev blåbær

Bland smør og sukker hvitt, og tilsett eggene en av gangen. Bland inn det tørre, de moste bananene og melken. Hell i en brødform. Har du brukt ekstra mange bananer kan det hende du trenger en større form. Stek på 170 grader i omtrent en time, men jeg ville fulgt med fra 45 minutter.

Banankake er saftig og holder seg i mange dager i kjøleskapet.


2 kommentarer:

  1. Altså, jeg prøvde også å lage banankake for litt siden - oppskriften var nesten lik. Men jeg fikk det ikke til i det hele tatt! Den ble svidd på toppen og rå i midten, selv på 170 grader. Makan. Hva kan ha skjedd? Kan ikke jeg svinge innom og lære noen triks neste gang jeg kjenner banankakelukt i nabolaget..?

    SvarSlett
  2. Jeg hadde jo håpet at denne høykarbobloggen gikk klar av ernæringsfysiologer:) du kan legge noe over kaken mens den steker. Min ble også litt rå inni, men den satt seg når den fikk hvile litt. Til mitt ernæringsmessige forsvar vil jeg også legge til at jeg brukte halvparten havregryn :) bare å stikke innom når du får lyst på banankake:)

    SvarSlett