tirsdag 1. mars 2011

Knekkebrød

Etter å ha fått flere tips og oppskrifter om hvor fantastiske disse knekkebrødene som går rundt som en farsott på internett faktisk er, bestemte jeg meg for at dette må prøves. Til tross for at min interesse for knekkebrød er relativt lav. Jeg er derimot en fan av det meste annet som inneholder havre, solsikkekjerner og linfrø - så hvorfor ikke prøve knekkebrød.

Oppskriften jeg har brukt har kommet fra Sverige via legemiddelbransjen, noe jeg tar som en indikasjon på at dette må være særdeles sunt. Kanskje knekkebrød kan gjøre Norge friskere?

3,5 dl grovt rugmel
3,5 dl havregryn,lettkokte
1,5 dl sesamfrø
2, 0 dl solsikkekjerner
0,5 dl linfrø
1,0 dl havrekli
1 ts salt
7,0 dl vann
1 kjøttbuljongterning, løses opp i noe av vannet



Alt blandes og smøres ut på to bakeplater med slikkepott.Bruk gjerne bakepapir av teflon som jeg har blitt tipset det skal være enklere å få knekkebrødene av enn vanlig bakepapir. Strø over solsikkekjerner og linfrø og stek med varmluft på190 grader. Stekes først i 10 minutter.Ta ut og del opp knekkebrødet med pizzaskjærer.Sett platene inn i ovnen igjen,stek videre i minst 25-30 minutter.Oppbevares i tett boks.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar