mandag 21. mars 2011

Kyllingleverpaté


Kyllingleverpaté er kanskje ikke helt italiensk, men jeg fant i alle fall inspirasjonen til den i min italienske kokebok Sølvskjeen. Og selv om jeg ikke endte opp med å lage versjonen som var der klassifiserer jeg den likevel under italiensk med en norsk vri.


Til en stor porsjon - 6-8 personer som forrett
500 g kyllinglever
150 g spekeskinke (jeg brukte helt vanlig strandaskinke)
150 g (minst!) Kviteseidsmør
2 ss røkt whiskey
litt fersk timian
2 portobellosopp
1 liten løk
1 ts grovmalt pepper


Med Kviteseidsmør og spekeskinke er det sannsynligvis ikke behov for salt tillegg. Det kan eventuelt smakes til med til sluttt.


Jeg brukte først noen spiseskjeer av smøret for å brune finhakket løk, sopp og spekeskinke lett. Deretter la jeg det til side i en egen skål og brukte noen spiseskjeer til for å steke kyllingleveren med pepper og timian. Etter å ha brunet leveren i et par-tre minutter tilsatte jeg whiskeyen og lot det koke nesten inn - om lag tre minutter til. Leveren kan godt være litt rosa i midten, men jeg foretrekker den lett gjennomstekt. Deretter tok jeg leveren og spekeskinkeblandingen og kjørte lett i foodprocessor før jeg stekte det hele i en form på 190 grader med bare overvarme til patéen fikk en lett brunet topp. Til slutt avkjølte jeg patéen og satte den over natten i kjøleskapet for å sette seg.


Kyllingleverpaté kan brukes til så mangt; en liten apetittvekker, til forrett - eller bare som godt pålegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar